2010. 01. 19.

Citromtorta- Egy kis napsütés a télben



Alapvetően szeretem a savanykás ízeket. Talán ezért is van az, hogy süteményekből is -ha már muszáj- a gyümölcsöseket részesítem előnyben. Állandó mániám, hogy kispórolom a cukrot a receptekből, pedig általában én mégcsak meg sem kóstolom őket. Anyukám mindig azzal nyaggat, ha otthon sütök, hogy elég édes legyen ám, ki ne hagyjak semmit!:)
A következő sütiből nem spóroltam ki semmit, mégis savanykás lett, krémes és citromos. És az egész torta úgy mosolygott rám, amikor kivettem a sütőből, mint a meleg, nyári napsütés. Amikor belekóstoltam, egy jéghideg limonádé és egy nyugágy jutott eszembe. A legyezőt tartó férfit nem részletezném, még azt mondják, micsoda rabszolgasorsa van Mr. P.- nek...:D
Pofon egyszerű torta, kevés macerával, nagy sikerrel, frissítő ízzel.
A leírás sokkal hosszabb, mint amennyi idő alatt elkészíthető, csak szerettem volna pontosan leírni minden fázist, hogy a konyhában kevésbé jártasak se akadjanak meg a folyamatban.

Hozzávalók:
A tésztához:
200g liszt
100g hideg vaj
1 ek. porcukor
1 kisebb tojás

A krémhez:
3 egész tojás
125g cukor
2 nagy citrom leve, egyiknek a reszelt héja is
1 narancs leve
2dl habtejszín

Elkészítése:
A lisztet egy tálba teszem, hozzákeverem az 1 ek. porcukrot, rákockázom a vajat, s szépen összemorzsolom a kettőt. Nem kell törekedni az egyneműségre, csak az a lényeg, hogy morzsás állagot kapjunk. Felverek egy tojást, ha nagyobbacska, csak felét öntöm a morzsára, ha kicsi, mehet rá az egész. Összegyúrom, nagyjából összeállítom a tésztát.
Egy 30x30 cm-es folpackra teszem a tésztát, a sarkokat lazán ráhajtom úgy, hogy teljesen befedjék a tésztát, majd kézzel kicsit meglapogatom az egészet. Hűtőbe téve így kb. 20 perc alatt teljesen megdermed a kéz által kissé felmelegedett vajas tészta.
20 perc elteltével a hűtőböl kivéve kicsomagolom, ráterítek egy 30x30-as fóliát a tetejére is, s így- a két réteg között-, sodrófa segítségével szép vékonyra, közelítőleg kör alakúra nyújtom a tésztát. Nem kell gyúródeszka, nincs mosogatás, egyszerű és gyors megoldás. Akkor jó a tészta nagysága, ha egy 28cm-es pitetorta- formát a közepére téve még 2cm tészta marad körben.
Ha ezzel megvagyunk, a felső fóliaréteget szépen lehúzzuk, s a tésztát fejjel lefelé ráterítjük a formánkra. Így az alsó fólia kerül felülre. Kis ujjaimmal gondosan kibélelem a formát, s a pereméhez is hozzányomkodom a tésztát. Ha körbeértem, lehúzom a fóliát, a lelógó részeket szépek levagdosom.
Közben előmelegítem a sütőt 180 fokra.
A tészta közepére terítek egy réteg sütőpapírt, erre magokat vagy szárazbabot halmozok. Ez fogja megakadályozni, hogy felpuposodjon sülés közben a tészta. Azt tapasztaltam, ha elég vékonyra nyújtja az ember a tésztát, a babos trükk nélkül sem kell félni a huplisodástól.:)
180 fokon 20 percig sütöm a tésztát. Közben gyorsan összeállítom a krémet.
A három tojást felhabolom, kicsit fére teszek belőle a tészta megkenéséhez. Hozzáadom a cukrot, egy citrom reszelt héját, a citromok és a narancs kifacsart levét, majd a tejszínt is. Alaposan összekeverem, s már kész is. Érdemes megkóstolni, s ha valaki nagyon savanyúnak érzi, cukorral lehet még édesíteni. 



20 perc sülés után a tésztát kiveszem, tetejét megkenem felvert tojással. Ez lezárja a tészta pórusait, s így nem fog átnedvesedni, amikor ráöntöm a folyékony krémet. Még 2 percre visszadugom a sütőbe, hogy a tojásréteg megszilárdulhasson.
Ezután a sütőt vegyük vissza 160 fokra. Öntsük a krém felét a tésztára, másik felét jobb a sütőnél beleönteni, így biztosan nem lötyög ki, amikor az ember betolja a formát a rácsra. Kb. 35-40 perc alatt ezen az alacsony hőmérsékleten süssük a tortánkat. Magasabb hőfokon a tojás és a tejszín is hirtelen kicsapódna, s így egy gusztusosnak cseppet sem mondható citromos rántottát kapnánk.
Akkor van kész a süti, ha a teteje már szép színű, a formát kissé megmozgatva a krém még picit mocorog, olyan pudingszerűen. Ahogy hűl majd a tortánk, állaga is szilárdulni fog.
Porcukorral meghintve tálaltam.



Tárt ablakoknál próbltam vághatóra hűteni a tortát, röpke 20 perc alatt, hogy Mr. P. és egyik barátunk meg tudja kóstolni. 2-2 emberes szeletet kapásból megettek, úgyhogy a torta fele még azelőtt elfogyott, hogy kihűlhetett volna. Aztán elvitelre is jutott belőle Mr. P. szüleinek és testvérének, egy szeletet széfbe zártam, hogy ma megkóstoltassam kolléganőmmel, a maradék egy szeletke pedig még vacsora után elfogyott. Még én is megkóstoltam és jelentem, szerettem!:) Annyira krémes és lágy a közepe, míg a tészta kellemesen szilárd. Fantasztikus párosítás.:)

1 megjegyzés:

  1. Szia!

    Mint gasztrobloggernek, szeretném a figyelmedbe ajánlani a gasztro.miner.hu oldalt, ahol a gasztronómiai témájú blogokat jelenítjük meg egy helyen, és az online elérhető Gasztroblogger Szakácskönyvet, ahová blogodból valószínűleg néhány receptet külön is kiemelünk.

    Szeretnénk, ha a Te blogod is megjelenhetne oldalunkon, s ehhez hozzájárulásodat szeretnénk kérni (szabályunk, hogy csak azok bejegyzései jelennek meg, akik ehhez hozzájárulnak). A bejegyzésedből csak egy kivonat jelenik meg honlapunkon és esetlegesen egy kis kép: ha valaki el szeretné olvasni írásodat, akkor a blogodra fog eljutni. A csatlakozásnak anyagi vonzata nincs, a bejegyzések első egy-két mondatának listázásához a blog feedjét dolgozzuk fel, tehát semmilyen technikai teendőd sincs. Az eddigi tapasztalatok alapján napi további 50-100 látogatót is jelenthet, ha bekerül valaki a listába.

    Amennyiben úgy döntöttél, csatlakoznál hozzánk vagy kérdésed van, kérlek írj az info kukac miner pont hu-ra!

    Üdvözlettel:
    Miner.hu

    VálaszTörlés