2010. 01. 22.

Csináld magad!- Pizza



Már jó ideje rájöttem, hogy az otthon készült ételeknek nincs párja. Ez a pizzára is igaz, legalábbis szerény véleményem szerint. Mióta először kipróbáltam, azóta megszűnt a telefonos rendelés. Magam készítem a tésztát és a szószt is. Szószoknál kezdetben ugyan próbálkoztam bolti verziókkal, aztán akkor jött a nagy váltás, mikor leszoktam a cigiről. Ekkor történt ugyanis, hogy a korábban kedvelt ízek már nem nyerték el a tetszésemet, s a korábbi kedvenc ételeimre rá sem tudtam nézni. Igen, sajnos a dohányzás elveszi az ember ízérzését. Csak miután megszabadultam eme káros szenvedélyemtől jöttem rá, hogy mennyi ízt nem éreztem, vagy nem úgy éreztem, ahogy kellene. Így aztán új kedvenc ízeket és ételeket kellett keresnem, s épp így jött a saját paradicsomszósz készítése, aztán meg a saját pizza is.
Nálam legtöbbször a fagyasztóba is kerül a pizzából. Ilyenkor kicsit elősütöm a tésztát, s csak utána pakolom rá a szószt és a feltétet. Fóliával jól bebugyolálom, s amikor gyorsan kell valami finom, vagy csak nincs kedvem a konyhában ácsorogni, előkapok egyet-kettőt és megsütöm.

Hozzávalók a tésztához (szigorúan a saját ízlésem szerint):
(2 pizzához)
400 g liszt (általában BL80/fehér kenyérliszt/, de a hagyományos BL55/finom búzaliszt/ is jó)
1 csésze (2,5dl) meleg víz
1 tk. cukor
20 g élesztő (ha instant, akkor 1 ek.)
1 tk. só
1 ek. olaj
1 tk. szárított bazsalikom- oregánó vegyesen (aki teheti, használjon inkább friss leveleket)

A feltéthez: bármi, amit szeretsz, vagy éppen otthon találsz, nálam:
1 doboz hámozott paradicsom paradicsomszószban (ha van friss paradicsom, inkább azt használok, meghámozva, pürésítve)
kevés tej
2 gerezd fokhagyma
csipet só
bazsalikom, oregánó
sonkaszalámi
kolbász
sajt (Gouda/ Edámi vegyesen)
póréhagyma

Elkészítés:
Először is futtassuk fel az élesztőt, vagyis morzsoljuk bele az élesztőt az egy csésze meleg (de nem forró!) vízbe, amiben előzöleg már elkevertünk 1 tk. cukrot. A cukor fogja táplálni ugyanis az élasztőgombákat, hogy szépen szaporodhassanak. (Szárított élesztőnél a felfuttatás folyamata kihagyható, elegendő csupán a liszthez hozzákeverni a cukorral és a vízzel együtt.)10 percre hagyjuk állni, addig készítsünk elő egy keverőtálat, s mérjük bele a lisztet, adjuk hozzá a sót és a szárított fűszereket, kicsit keverjük össze. Tegyünk rá 1 ek. olajat. Ha az élesztőgombák szépen elszaporodtak, vastag réteget vonva a víz felszínére, öntsük a lisztes keverékre, ismét keverjük össze, majd robotgép dagasztókarjával vagy kézzel kezdjük el gyúrni a tésztát. Géppel jóval egyszerűbb a folyamat, kb. 10 perc alatt szép sima, ruganyos tésztát kapunk, ami elválik az edény falától.
Kenjük meg vékonyan olajjal a tészta felületét, így nem fog majd beleragadni a tálba. Jöhet a gyors kelesztéses módszer. Egy jó nagy tálba tegyünk forró vizet, majd állítsuk bele tálastól a tésztánkat. Egy tiszta ruhával fedjük le, s így hagyjuk kelni kb. 1 órát, míg duplájára nem duzzad. Valahogy így:


Amíg kel a tésztánk, készítsük elő a feltéteteket.
A szószhoz válasszuk külön a paradicsomkonzerv levét és a hámozott paradicsomokat. Utóbbit szeleteljük fel vékonyan. A paradicsomlébe reszeljünk bele 2 fokhagymagerezdet, ízesítsük csipet sóval (sok nem kell, mert a sonka és a sajt önmagában is elég sósak), fűszerekkel, lágyítsuk kevés tejjel, esetleg kevés mézzel vagy cukorral. Forraljuk jól össze az egészet. (Nálam a forralás most kimaradt, csak hagytam jól összeérni az ízeket. Így is nagyon finom, és hangsúlyosabb a paradicsom íze.)
A póréhagymát és a kolbászt karikázzuk fel, csíkozzuk össze a sonkát, reszeljük le a sajtot. Mindent készítsünk magunk mellé, hogy aztán már csak rá kelljen pakolni a tésztára, és mehet is a sütőbe.
Melegítsük elő a sütőt 200 fokra és jól forrósítsuk fel a sütőformánkat.
Ha megkelt a tészta, lisztes kézzel osszuk két egyenlő részre. Tépjünk le egy nagyobb sütőpapírt, tegyük rá az egyik adag tésztát, húzkodjuk vagy nyújtsuk a kívánt formára és vastagságra. Kenjük meg a paradicsomszósszal, tegyünk rá tetszés szerinti feltétet. Én tepsiben sütöttem meg, egyik felére kolbászt tettem, a másikra sonkát, mindnek a tetejére szórtam a szeletelt paradicsomból, hagymából és a sajtból.
Ha ez megvan, óvatosan emeljük át a pizzát a sütőlemezre. Tanácsos ennél a lépésnél plusz két kezet igénybe venni.:)
Mehet is a sütőbe. Kb. 20 perc alatt a tészta szélei ropogósra sülnek, a sajt pedig gyönyörű aranybarnára sül. 
Ugyanígy készítsük el a másik pizzát is. Légkeveréses sütőben leegyszerűsödik helyzet, hiszen egyszerre megsüthetjük mindkettőt.
Még melegen tálaljuk, igény szerint ketchuppal nyakonöntve.


Ha olaszosabb tésztát szeretnénk, használjunk durum lisztet, vagy ha rostban dúsabbat, egészségesebbet akarunk, fele-fele arányban keverjünk a fehér liszthez valamilyen teljes kiőrlésű lisztet, korpát vagy csírát.
Zsírszegény sajtot és felvágottat használva nagyon egészséges és tápláló ételt kaphatunk. Sőt, vegetáriánus változat is egyszerűen készíthető, ha a húsok, felvágottak helyett grillezett zöldségeket, pépperonit pakolunk a pizzára.

2 megjegyzés:

  1. Klassz ez a gyorskelesztés :) Azért vigyorgok, mert most a fűtési szezonban én is egyszerűsítek: becsomagolom egy zacsiba a tálat, amiben a tészta van és laza egyszerűséggel ráteszem a szobai radiátorra. Hipp-hopp hamar megkel ott is a tészta :)))
    bodza http://bodzablog.freeblog.hu

    VálaszTörlés
  2. Én is próbálkoztam már sokmindennel, pl. sütőben alacsony hőfokon kelesztéssel, de mindig kiszáradt a tészta. A hűtőben kelesztéshez meg jónéhány óra kell, amire nem mindig van időm. Aztán valahogy jött ez az ötlet, s azóta így csinálom. A te zacsis megoldásod is jó, csak én attól félnék, hogy ha nagyon megkel a tészta, lefolyik a radiátorról.:)
    A lényeg: a konyhában is kell némi leleményesség.

    VálaszTörlés