2010. 01. 27.

Mentsük meg a pincében senyvedő almákat!

Eme felkiáltással álltam neki a minap sütni. Sajnos, az ősszel elraktározott almák jócskán veszítettek víztartalmukból, kissé megpuhultak, korábban roppanós héjuk is ráncosabb lett. Asztali gyümölcsként így már kevésbé kívánatosak, de kár lenne hagyni őket veszendőbe menni.
Az eredmény nem valami nyakatekert újdonság: almáspite. De meglepően kellemes volt érezni újra a fahéj illatát a levegőben, beleharapni a lédús, gyümölcsös pitébe, amit kivülről kellemes, omlós tészta övez.
Sok pitetészta- recepttel próbálkoztam, de már jó ideje a most következő leírás alapján készítem a pitét. Nálam nagyon bevált, ezért ajánlom nektek is. Persze a pitetöltelék szabadon variálható.



Hozzávalók:
A tésztához:
300 g liszt
170 g vaj vagy margarin
100 g porcukor
1 db kicsi tojás (vagy 1/2 db nagy)
2-3 ek. hideg víz

A töltelékhez:
kb. 1 kg alma
2-3 ek. cukor
1/4 tk. őrölt fahéj

A töltelék alá:
kevés zsemlemorzsa vagy búzadara

A megkenéshez:
kevés felvert tojás

Elkészítése:
Először készítsük el a tésztát. Ehhez keverjük össze a porcukrot a liszttel, öntsük rá az előzőleg felhabolt tojást. Morzsoljuk bele a szobahőmérsékletű vajat, s kezdjük el gyúrni a tésztát. Adjuk hozzá a 2-3 ek. vizet is, s szépen dolgozzuk simára az egészet. Ha ezzel megvagyunk, fóliába csomagolva, kissé szétlapítva tegyük hűtőbe a tésztát. Kb. 30 perc pihenés elég is neki, hogy jól lehűljön, persze az sem baj, ha tovább áll a hidegen.
A töltelékhez hámozzuk meg az almákat, majd reszelő nagy lyukán reszeljük le őket. Mivel az alma elég lédús gyümölcs, nyomkodjuk ki kicsit a reszelt almából a levet. (A garantáltan 100%-os almalevet a sütés közben meg szoktam iszogatni. Ennyi jár a szakácsnak, nemde?:P)Ezután tegyük egy lábosba, s kicsit pároljuk meg, 10 perc elegendő is ehhez. Még melegen keverjünk hozzá ízlés szerint cukrot és fahéjat. Mindig megkóstolom a lereszelt almát, mielőtt megcukrozom, egyes fajták olyan édesek, hogy egyáltalán nem szükséges cukorral édesíteni őket. Hagyjuk kihűlni a töltelékünket.
Közben kinyújthatjuk a pitetésztát. Vegyük a tészta kicsivel több, mint felét, nyújtsuk vékonyra, s a sütőforma alakjához igazodjunk. Én most hagyományos piteformát használtam, így közel kör alakúra nyújtottam a tésztát. Ennél a formánál az oldalakra is kell tésztának kerülnie. Nyújtás után a sodrófa segítségével emeljük a tésztát a formára, s szépen béleljük ki az egészet. A lelógó részeket vágjuk le, de kis ráhagyással dolgozzunk, vagyis kissé lógjon túl a tészta a forma peremén. (Persze tepsiben is süthetjük, ilyenkor nem kell a széleket is befedni.)
Szórjuk meg vékonyan a tésztát zsemlemorzsával vagy búzadarával, ez majd felszívja a felesleges nedvességet, s az alma nem áztataja el a tésztánkat. Töltsük tele a formát a töltelékkel, majd - a maradék tésztát kinyújtva- takarjuk be az egészet. Az előbbi kis ráhagyást és a felső tésztaborítás széleit nyumkodjuk össze, s ujjainkkal vagy egy villa segítségével nyomkodjuk a forma széléhez, így díszitve a  piteszélt. A pite tetejét böködjük meg villával, szabad utat engedve ezzel a sülés közben keletkező gőzöknek. Ha marad tésztánk, különféle alakzatokat is szúrhatunk ki belőle, ezzel díszitve a pite tetejét, szegélyét. Felvert tojással kenjük le az egészet.
Előmelegített sütőben 200 fokon süssük, míg a teteje világos aranybarna nem lesz. Lehetőleg kicsit hagyjuk kihűlni tálalás előtt a piténket, mert melegen nehéz szépen szelni. Persze, akit ez nem érdekel, az nyugodtan egye melegen. Az almáspite szerintem akkor az igazi, amikor teljesen kihűlt és a tészta kicsit visszapuhul, az almának köszönhetően.



A kevés maradék tésztát sem akartam kidobni, így kis kosárka formát kibéleltem vele, megtöltöttem a megmaradt almával, lefedtem, s lett két mini pitém is. Legközelebb lehet, hogy csak ilyeneket gyártok, annyira nyerők lettek.:)



10 megjegyzés:

  1. Huuuu, de jol nez ki! Ki fogom probalni ezt a receptet hamarosan! Vihetem?

    VálaszTörlés
  2. Nagyon aranyos vagy, köszönöm! A receptet vidd nyugodtan, leld benne örömöd te is.:) Persze kíváncsi vagyok a te verzódra is, majd tedd közkinccsé, ha kérhetem!

    VálaszTörlés
  3. Nagyon fincsi lehet! Imadom az almas pitet! ez is nagy eselyes a hetvegen :)

    VálaszTörlés
  4. Delish: szerintem jó választás, persze elfogult vagyok, most is azt eszem épp.:P

    VálaszTörlés
  5. Megsütöttem az almás pitét a recepted alapján...életemben nem ettem még ilyen finomat! Már egy ideje hajkurászom a tökéletes pite receptjét, de azt hiszem, nem keresgélek tovább, mert ráleltem :-)
    Köszönöm szépen!
    (hja, egy baja van csak: nagyon hamar elfogy :-))

    VálaszTörlés
  6. Adél: amikor először sütöttem a fenti receptúra alapján, én is azt éreztem, hogy végre megvan a tökéletes pitetészta- recept. Azóta csak ezt használom, bármilyen pitéről is legyen szó. Az almás tölteléket pedig így tanultam anyukámtól. Nagyon örülök, hogy neked is bevált.
    Az utolsó mondatodra is van egy tuti tippen: többet kell belőle sütni.:P

    VálaszTörlés
  7. :-D Igen, ma ismét neki is esek (először a sütésnek, majd a sütinek :-))

    VálaszTörlés
  8. Köszi, Vicuska! Hamarosan újra nekilátok megsütni, de most friss, nyári almából.

    VálaszTörlés