2010. 01. 18.

VKF! XXXI./ 2. rész- Variációk egy témára

Most láttam Graffykánál, hogy már elkezdődött a végső visszaszámlálás. Gondoltam, még megosztanám pár ötletem, hátha más is tudja (újra)hasznosítani.
Valószínű mindenkinél előfordul, hogy párolt rizs vagy burgonyapüré marad meg egy-egy ebéd vag vacsora után. A rizst még csak-csak megeszi ember, de a burgonya másnapra már olyan 'fájdalmas' lesz, hiába a sok feláldozott vaj, tej vagy tejszín. Ezen köretekből nagyon könnyen készíthetünk finom és színes ételt, némi fantáziával.
Ahogy már említettem, nem mondok újdonságot: rakott ételek. Lehet burgonyás vagy rizses, de mindenképp nagy előnyük, hogy zöldségeket is tartalmaznak, összeállításukat követően pedig nincs sok macera velük, szépen elsüldögélnek a sütőben. Na és persze a megmaradt köreteket sem kell kidobni.
Alább én csak két példát hoznék: pásztorpite és rakott káposzta. Akinek kedve és ideje van, nyugodtan folytassa a sort.:)

Pásztorpite vagy Sheperd' s pie
(Gordon Ramsay is szereti, rossz nem lehet)


Hozzávalók egy 21x21-es formához:
600 g kész burgonyapüré (nálam tejesen, lehelletnyi vajjal, kevés reszelt sajttal, sóval, szerecsendióval ízesítve)
500 g darát hús (nekem most sertés)só, bors, fahéj, szerecsendió
2 közepes fej vöröshagyma
2 dl sűrű paradicsomszósz
1 dl csirkealaplé
2 marék friss vagy mirelit zöldborsó
100 g reszelt sajt
olaj

Elkészítése:
Az apróra vágott vöröshagymát kevés olajon megpirítjuk, aztán mehet is bele a darált hús, amit fehéredésig pirítunk. Ezután adjuk hozzá a paradicsomszószt, a zöldborsót és az alaplevet. Sóval, borssal ízesítsük. Alaposan forraljuk be az egészet, hogy jó sűrű ragut kapjunk.
A húsos alapot öntsük tűzálló tálba, rétegezzük rá egyenletesen a burgonyapürét, tetejét szépen meg is lehet mintázni, pl. egy villával. Reszelt sajttal szórjuk meg az egészet, s már mehet is a sütőbe. Előmelegített sütőben 200 fokon bő fél óra alatt a sajt szép aranybarna lesz, ez jelzi, hogy kész a piténk. 
Először attól féltem, hogy a paradicsomszósztól olyan bolognai- szószós lesz az egész. De nem... Meglepően finom, ízletes étel. Egyes változatokba sárga- és fehérrépát vagy kukoricát is tesznek a zöldborsó mellé. Így még nem próbáltam, de el nem ronthatja. Ez is az a fajta étel, emivel nyugodtan lehet kísérletezni, de a maga nemes egyszerűségében is kiváló.

Rakott káposzta


Bárhol, bármikor, bármennyit!:) Ez a kedvenc ételem, s bár általában nem esik jól a késői vacsora, ebből akkor is tudok enni. Még a lehetséges gázképződés sem zavar. Ilyenkor azt szoktam mondani: majd kötünk madzagot a bokánkra, hogy éjszaka az ágyon maradjunk. :D

Hozzávalók:

500 g savanyú káposzta
500 g darált hús
2 db vöröshagyma
1 gerezd fokhagyma
2 dl párolt rizs (nálam általában barna rizs, ez rostdúsabb)
bors
fűszerpaprika
1 nagy doboz tejföl (zsírszegény verzióban natúr joghurt)
1 ek. olaj

Elkészítése:
A káposztát kóstoljuk meg, ha nagyon savanyú, öblítsük át hideg vízzel.
Az apróra vágott hagymát futtassuk át az olajon, aztán jöhet a darát hús, amit fehéredésig süssünk. Vegyük le a tűzről a serpenyőt, szórjuk meg a húst piros paprikával, sóval és borssal. Kevés vizet is öntsünk alá, majd hagyjuk lassan rotyogni az egészet. Mire a víz elpárolog, a hús is tökéletesen meg fog puhulni.
Én össze szoktam keverni a rizst a hússal, így gyorsabban megy a rétegezés, s a rizs magába szívja a finom szaftot, így semmi nem megy veszendőbe.
Tűzálló tál aljára tegyünk egy réteget a savanyú káposztából, ezt takarjuk be a rizses hússal, locsoljuk meg tejföllel, és folytassuk a rétegezést egészen addig, amíg csak fér a sütőformába. Az egészet egy réteg káposztával takarjuk be, s tetejét szépen locsoljuk meg tejföllel. Ez lesz a jelzőréteg: ha a tejföl színe aranybarnába hajlik, megsült a rakott káposztánk. Előmelegített sütőben 180-200 fokon süssük 40-60 percig.


4 megjegyzés:

  1. Mindkettő tökéletes lett!:)

    VálaszTörlés
  2. A pásztorpitét én is nemrég készítettem el, nagyon finom lett.Rakott káposztát már régen volt.

    VálaszTörlés
  3. Nelli: nálunk is nagy kedvencek a rakott ételek. A rakott káposztának hamarosan újra eljön az ideje, nálunk általában a hűvösebb hónapokban készül, mert eléggé tartalmas étel.

    VálaszTörlés