2010. 02. 03.

Provance- i levendulás sütemény


Mostanában egyre többet járok az Aldiba bevásárolni, mert sok olyan dolog fellelhető itt, amiről más multik még csak nem is hallottak, vagy ha hallottak is, csillagászati áron kínálják. Két héttel ezelőtti bevásárlótúrán akadt a kezembe egy üvegcse levendulavirág. Azonnal a bevásárlókocsiban landolt. Első- vagyis inkább második- próbálkozásra ez lett belőle. (Az első verzió sajnos a kukában landolt.:( Nem azért, mert nem volt jó a recept, hanem mert a szakács béna volt, vagy inkább dekoncentrált. Amikor meg akartam nézni, hogy megsült- e már a süti, s kihúztam ráccsal együtt az őzgerincformát, az egész lecsúszott a rácsról, annyi lett a finoman illatozó sütimnek. Újracsináltam, és teli találat lett!)

Hozzávalók egy őzgerinc formához:
1 csésze cukor
1/4 csésze durván őrölt mandula
100 g vaj vagy margarin
2 tk levendulavirág
2 tojás
fél citrom reszelt héja
1 kis pohár tejföl (nálam 12%- os)
kevés tej
1 és 1/4 csésze liszt
1/4 tk. szódabikarbóna
csipet só


Elkészítése:
Egyszerű kevert tészta, még robotgép sem kell hozzá. A szobahőmérsékletű vajat keverjük habosra a cukorral és a mandulával. Egyenként keverjük el benne a tojásokat, majd a levendulavirágot és a reszelt citromhéjat is. Ezután jöhet a tejföl, majd kisebb adagokban az előzőleg sóval és szódabikarbónával elkevert liszt is. Ha nagyon sűrű lenne a tészta, kevés tejjel lágyítsunk rajt.
Béleljük ki a formát sütőpapírral, majd egyenletesen terítsük szét benne a tésztát. Előmelegített sütőben 180 fokon süssük, 60-80 percen át (sütő függvénye). Kb. 30 perc után a tetejét letakartam alufóliával, mert nagyon barnult, s ezt egészen a sülés befejeztéig rajt is hagytam.
Ha kész, kicsit hagyjuk a formában hűlni, majd borítsuk ki, távolítsuk el a sütőpapírt. Én még melegen cukormázzal vonta be, amibe kevés citromhéjat- és levet is tettem, majd levendulavirággal díszítettem. A máz elhagyható, vagy olvasztott csokival helyettesíthető.

Tea mellé, uzsonnára, vagy csak nasinak is kellemes, illatos finomság. Levendula nélkül is elkészíthető (persze akkor a neve is más lesz), így is nagyon finom, jó állagú süteményt kapunk.

8 megjegyzés:

  1. Mesélj nekem arról, hogy milyen íze van a levendulának!

    VálaszTörlés
  2. Olyan az íze, amilyen az illata. Tudom, ennyi erővel azt is írhatnám: olyan levendula íze van.:) Erősen aromás, virágos. Kis mennyiséget használtam csak fel, mert szerintem nagyobb mennyiségben túlságosan tolakodó az íze, elnyomja minden másét. A süti ízén, illatán így is érződik, de csak olyan jólesően.

    VálaszTörlés
  3. Sok helyen láttam már, hogy a levendulát sütikbe teszik, de én még mindig nehezen barátkozok meg vele :-) De biztosan finom és különleges is!

    VálaszTörlés
  4. Egy könyvben olvastam,hogy a Provance-iak rengeteg sütibe tesznek levendulát.Érdekes lehet,de biztos finom!

    VálaszTörlés
  5. Egyre több helyen láttam én is, hogy virágokkal (levendula, ibolya, rózsa, cseresznyefa- virág stb.) díszítik és ízesítik a sütiket. A levendula akadt a kezembe először, de ha szezonja lesz, a többit is kipróbálom.
    Ahogy Szepynek is írtam: pikáns, de kellemes, virágos íze lett a sütinek. Akik kóstolták, mind azt mondták, nem is gondolták volna, hogy egy kis virág ilyen finom ízt eredményez. Érdemes velük próbálkozni.:)

    Belly: a provance-iak még húsokhoz is használnak levendulát. Az sem lehet egyszerű, de egyszer mindent ki kell próbálni.:)

    VálaszTörlés
  6. Ez nagyon tetszik nekem! ki fogom probalni :)

    VálaszTörlés
  7. Én kipróbáltam, nagyon finom lett, ízlett mindenkinek. Csak 2 csipet virágot mertem beletenni, de pont érezhető volt :)

    VálaszTörlés