2010. 02. 04.

Rozsos töltött zsemle


Téli hidegben mindig melegségre vágyik az ember. A testet és lelket mi melengetné jobban, mint egy kelt tésztából készült, kívül ropogós, belül puha és meglepetést rejtő házi finomság.
Flat-Cat- nél találtam ezt a szuper receptet, s már olvasás közben elhatároztam, hogy kipróbálom. (Ezúton is köszönet érte!) A tölteléken változtattam csak, mert nálunk a szalonna nem igazán nyerő. A zsemléket savanyú káposztával és nyers füstölt kolbásszal töltöttem, vagyis a szalonna és a füstölt sajt kimaradt. Így is kiadós, lalktató és finom. A rozsnak köszönhetően rostban dús, a káposztától lesz C- vitaminban gazdag, a kolbásztól pedig laktató. Kellhet ennél több egy hideg, téli estén?
Azt megállapítottam, hogy a zsemle tésztája szuper, legközelebb más töltelékkel, esetleg üresen is el fogom készíteni.


Hozzávalók (6db- hoz):
A tésztához:
20 dkg liszt
10 dkg rozsliszt
1,8 dl víz
1 dkg élesztő
2 ek. olaj
1 tk. só
1 tk.ecet

A töltelékhez:
10 dkg savanyú káposzta
5-10 dkg nyers füstölt kolbász

A tetejére:
tojás a kenéshez
szezámmag (opcionális)

Elkészítése:
Az eredeti leírás szerint belemorzsoljuk az élesztőt a lisztbe, majd a többi hozzávalóval együtt sima tésztát dagasztunk. Én szeretem ellenőrizni az élesztőt, így inkább a langyos vízben feloldottam egy tk. cukrot, s ebben felfuttattam az élesztőt. Ezt öntöttem a többi hozzávalóhoz, aztán jött a dagasztás.
A tálat nedves ruhával letakarva a gyorskelesztéses módszeremmel is 1,5 órán át kelesztettem, mire duplájára nőtt. Ez a rozsnak köszönhető, nagyon ráérős lett tőle a tészta.
A töltelékhez a káposztát késsel vagdossuk át, hogy ne legyenek olyan hosszú szálak benne. A kolbászt vékonyan karikázzuk fel.
A megkelt tésztát gyúrjuk át, osszuk 6 részre. Egyesével nyújtsuk őket 3mm vastag, 15cm széles, hosszanti téglalappá. Kenjük le vízzel vagy tojással, így majd jól összetapad sülésnél, s nem fog kikúszni belőle a töltelék. Az egyik rövidebb szél mentén tegyük rá a töltelék 1/6 részét, majd a rövid szélét hajtsuk fel a töltelékre, majd tegyük ezt a hosszanti oldalakkal is, kb. 1cm szélesen. Ezután tekerjük fel a tölteléket, mint a töltött káposztánál. Ismételjük meg a többi tésztával ugyanígy. Tegyük őket papírral bélelt tepsibe, egymástól tisztes távolságra. Tetejüket kenjük le tojással, szórjuk meg szezámmaggal. 15 percig pihentessük még őket, aztán mehetnek is a sütőbe. 200 fokon 20 perc alatt aranybarnára sülnek.
Fogyasztás előtt azért hagyjuk kicsit kihűlni őket. A friss kelt tészta nem tesz jót a gyomornak!


6 megjegyzés:

  1. Nagyon örülök, hogy ízlett! :)
    (Flat Cat voltam, de a fiam nevén van a Google fiókom :) )

    VálaszTörlés
  2. Ahh, megelőztél!:( Pedig egész nap eszemben volt, hogyha felkerül a bejegyzés, küldök neked is linket, megmutatni. Finom volt, fog még belőle készülni, de eleve dupla adaggal kezdek.:)

    VálaszTörlés
  3. Megelőztél:))) Ezt én is e hétre terveztem és meg is sütöm- most csak még inkább ráindultam a receptre, nagyon guszta lett!!!

    VálaszTörlés
  4. Trinity: jó recept mindig kapós.:) Én csak ajánlani tudom, iszonyat finom, pláne frissen.

    VálaszTörlés
  5. szia, lehet hogy csak az én figyelmemet kerülte el, de mennyi élesztő kell bele???
    előre is köszi
    csilla

    VálaszTörlés
  6. Szia Csilla!

    Bocsánat, tényleg kimaradt. 1dkg élesztő kell bele, a receptben is pótolom.
    Köszi, hogy szóltál, és sok sikert a sütéshez!:)

    VálaszTörlés