2010. 02. 16.

Tejszínes kalács Svédországból


Nem egy újkeletű kalácsról lesz itt szó, de most fedeztem fel újra ezt a receptet, s mivel mostanság különféle kelt tésztákkal kísérletezek, hát ezt is megsütöttem.
Csalódást nem okozott, sőt, kedves emlékeket idézett bennem.
A mazsolát annyira nem szeretem, így kapóra jött a maradék aszalt vörösáfonya, ami kissé savanykás ízével jól feldobta a kalács édeskés tésztáját.
Ennek a receptnek az az érdekessége, hogy külön hozzáadott zsiradékot nem tartalmaz, de a tejszínnek hála nagyon puha, kellemes állagú az egész.


Hozzávalók:
30 dkg liszt
2 dl langyos tejszín
1 db tojás
2 ek cukor
1 tk. vaníliás cukor
1 db tojás
1/2 citrom reszelt héja
1/2 tasak szárított élesztő
1/2 citrom reszelt héja
1 tk. amaretto (mandulalikőr) vagy rum
5 dkg aszalt vagy kandírozott gyümölcs

Elkészítése:
1. Az aszalt gyümölcsök kivételével a hozzávalókat tésztává dagasztjuk (géppel vagy kézzel). Az utolsó percekben hozzáadjuk az aszalt vagy kandírozott gyümölcsöket is. Én jelen esetben aszalt vörösáfonyát használtam, ami még a mákos keksznél megmaradt, persze ízlés szerint lehet mazsolát, kandírozott citrom- vagy narancshéjat is használni, kinek hogy tetszik.
2. A tésztát meleg helyen a duplájára kelesztjük.
3. Ha megkelt, enyhén lisztezett felületen átgyúrjuk, és tetszés szerint fonjuk, vagy egyszerűen csak kuglófformába tesszük- persze így nem kalács, hanem kuglóf lesz belőle.:)
4. Még fél órát hagyjuk pihenni.
5. A második kelesztés végén tejes tojássárgájával megkenjük a tetejét, majd előmelegített sütőben 190 fokon aranybarnára sütjük (kb. 40 perc).

Ebből a mennyiségből nekem egy kisebb kalácskám lett, de így is bőséges volt kettőnknek. Folpackba csomagoltam, s másnap is olyan volt, mintha friss lenne.
Egy bögre tej vagy kakaó mellé, dzsemmel vagy margarinnal, de csak úgy magában is isteni!



5 megjegyzés:

  1. Hú de régen keresek tejszínes kalácsreceptet.Köszi.

    VálaszTörlés
  2. Szívesen. Remélem, neked is beválik.:)

    VálaszTörlés
  3. Tejszínes kalács... zene füleimnek :) Mentettem is a receptet, biztos hamarosan kipróbálom, annyira jól néz ki! Kakaóba mártogatva, hmm :)))

    VálaszTörlés
  4. Hát, ez gyönyörűűűű lett, és milyen jó, hogy nem mazsolát tettél bele! Én sem szeretem...

    VálaszTörlés
  5. Köszi lányok, nagyon kedvesek vagytok. Ha tudtam volna, hogy ekkora kelete lesz, többet sütök, vagy legalábbis előbb postolom.:)
    Legközelebb tessék előbb szólni!

    VálaszTörlés