2010. 03. 22.

Bakewell torta


Ez egy tradicionális angol sütemény, ami Darbyshire Bakewell nevezetű városkájából származik. Alapja omlós tészta, amire gyümölcsdzsem kerül, megfejelve egy tojással és őrölt mandulával készült krémmel, amit frangipane- nak is neveznek. (Az információk innét származnak.) Ennyit azért illik elöljáróban megemlíteni róla, a többi meg úgyis a kóstolás után derül ki (és szerintem nehéz is szavakba formálni, annyira finom).
Sok receptet végigböngésztem, az alapanyagok mindenhol megegyeztek, eltérés inkább a mennyiségekben mutatkozott. Nincs egy konkrét recept, ami alapján a saját verzióm elkészült, de akit behatóbban is érdekel a téma, nyugodtan googlizzon tovább.

Hozzávalók (egy 24 cm- es formához):
  • 1 adag édes omlós tészta
  • 3 púpos ek dzsem a tészta megkenéséhez
  • szeletelt mandula a díszítéshez (opcionális)
A farngipane- hoz:
  • 110 g szobahőmérsékletű vaj
  • 1/2 csésze cukor
  • 1 tk vaníliás cukor
  • 1/2 csésze őrölt mandula
  • 1 és 1/2 ek liszt
  • 1 nagy tojás + 1 tojásfehérje
  • 1 tk mandulaaroma (én ezt helyettesítettem 1 ek amarettóval)
  • fél citrom vagy narancs reszelt héja (nálam utóbbi)
Megjegyzés: 1 csésze= 2,4 dl.


Elkészítése:
  1. Először készítsük el a frangipane- t, mert ennek legalább 2 órát hűtőben kell tölteni a felhasználás előtt. Tegyük egy tálba a hozzávalókat, majd robotgép segítségével keverjünk belőle szép sima, könnyű, habállagú krémet. Letakarva mehet is a hűtőbe.
  2. Lustábbak vásárolhatnak készen kapható, előre kinyújtott omlós tésztát (pl. Tante Fanny márkájút), kevésbé lusták készítsék el otthon, majd béleljék ki vele a piteformát - a szélét is!-, szurkálják meg villával, és kb. 15 perc alatt süssék enyhén barnára. Én a már jól bevált tésztámat használtam.
  3. Tipp: a formát érdemes alaposan kikenni vajjal, és megszórni kevés liszttel, így a sütit könnyen ki lehet majd emelni, ha kihűlt. A tésztát először nyújtsuk ki, s csak utána nyomkodjuk a formába, így biztosan nem fog leragadni, s már az elősütésnél is szépen el fog válni a forma oldalától.
  4. A megsült tésztát egyenletesen kenjük meg dzsemmel. Nálam eperdzsem volt a nyerő, de egyéb bogyós gyümölcsös dzsemmel is biztosan finom.
  5. Kanalazzuk rá óvatosan a lehűtött krémet és simítsuk el egy spatula vagy kanál segítségével. Tetejét most meg lehet szórni szeletelt mandulával.
  6. Előmelegített sütőben 180 fokon süssük kb. 50 percig, illetve tűpróbáig. Ha a teteje nagyon barnulna, takarjuk le egy alufóliával.
  7. A formában hagyjuk kihűlni, majd szépen ki lehet emelni belőle.
  8. Porcukorral meghintve tálaljuk.

A süti krémjét és tésztáját is el lehet készíteni akár egy nappal korábban is, sőt, a kész desszertnek sem tesz rosszat, ha egy kicsit áll, így legalább az omlós tészta magába szívja a dzsemet és kissé megpuhul. Kiváló vendégváró, de egy tea vagy kávé mellé is remek kiegészítő.

10 megjegyzés:

  1. Isteni lehet :))
    Imádom az ilyen sütiket!

    VálaszTörlés
  2. Ez tényleg egy nagyon finom süti, gyakori vendég lesz nálunk, az biztos.

    VálaszTörlés
  3. nagyon jól néz ki! klassz az a legfelső kép!!

    VálaszTörlés
  4. De jó lehet ez is :) (A ringlós frangepánostól jöttem ide)

    VálaszTörlés
  5. Lúdanyó: örülök, hogy ezt is megnézted.:) Hasonló a két süti, de azért ízében és jellegében is mások. Érdemes kipróbálni mindkettőt.

    VálaszTörlés
  6. Én ettem eredetit Bakewell-ben, amit helyben készítettek(Derbyshire). Isteni vanilia sodóval.Nem tudom képesek vagyunk-e leutánozni.Remélem. Amúgy Bakewell is csodás kis település.

    VálaszTörlés
  7. Sajnos, én nem kóstoltam az eredetit, így nincs összehasonlítási alapom, viszont ez a süti így is isteni. Ha esetleg elkészíted, megírnád, miben más az eredetihez képest?
    Szerencsés vagy, hogy jártál arra, és kóstolhattad az eredetit!:)

    VálaszTörlés
  8. Elkészítettem a fenti recept alapján, tényleg finom süti, de ez nem igazán az.
    Emlékeim szerint az eredeti lágyabb volt és alig különült el a belseje és a külseje és szerintem az mandulásabb volt, persze lehet hogy csak én szúrtam el valamit.
    Eszembe jutott hogy nem vanilliával, hanem "custard"-al ettük, ami készen bármelyik helyi közértben megvásárolható.
    Keresgélek még hátha találok hasonló recepteket.

    VálaszTörlés
  9. Sajnálom, hogy nem ez az, amit kerestél.:( Ha kóstoltam volna az eredetit, tudnék tanácsot adni, mit lehetne másként csinálni.
    Mandulásabb ízt egyébként egy kevés keserű mandula aromával, esetleg amarettoval lehetne elérni, illetve én szárazon megpörköltem a mandulát, mielőtt ledaráltam, hogy intenzívebb legyen az íze.
    Ha rábukkansz az eredeti receptjére, örülnék, ha velem is megosztanád!:)

    VálaszTörlés