2010. 03. 18.

Samoa szelet- cserkészsüti


Biztos látott már mindenki amerikai filmekben helyes kis egyenruhában dobozos sütiket áruló lánykákat. Na ők a cserkészek, akik mindenféle jó ügy érdekében árulják a dobozos finomságokat. Ezzel a sütivel konkrétan a városi gyerekek táboroztatására gyűjtenek. Eredetit nem kóstoltam, nálunk nem kapható még csak hasonló sem, de megtetszett a recept és elkészítettem. (Az eredeti recept angol nyelven itt olvasható.)
Ez tulajdonképpen egy omlós tésztás, krémsajtos, kókuszkaramelles süti, aminek a tetejét olvasztott csoki díszíti. Hű, már így leírva is megindul az ember nyálelválasztása.
Az eredeti süti (bővebben itt) olyan alakú, mint nálunk a vaníliás karika, de én most tortaként készítettem, ugyanis ma évfordulót ünneplünk Mr. P.-vel, és ezt szántam ajándéknak, tudva levőn, hogy imádja az édességeket. Ezzel szeretném becserkészni, csak hogy a süti eredeti mivolta is szerepet kapjon.:P
A leírás hossza ne ijesszen meg senkit, ez nem egy bonyolult süti, csak szerettem volna részletesen leírni az elkészítés menetét, hogy kevésbé gyakorlottak is bátran elkészíthessék. Amúgy én is most csináltam életemben először, és pontosan követtem a receptet, így abszolút sikerült kiviteleznem az egészet.

Hozzávalók (egy 24 cm átmérőjű formához):
A tésztához:
  • 1 és 1/2 csésze liszt
  • 1/3 csésze porcukor
  • 1/2 csésze (=110g) szobahőmérsékletű vaj
  • csipet só
A krémhez:
  • 1/2 csésze cukor
  • 2 ek vaníliás cukor
  • 2 doboz (=400g) krémsajt pl. Philadelphia (bár én az Aldiban vettem másfajtát és jóval olcsóbban)
  • 3 nagy tojás
  • 1/2 csésze tej
  • 1 ek liszt
  • fél citrom reszelt héja (ez nem volt az eredeti receptben, de szerintem passzol a krémsajthoz)
A kókuszkaramellhez:
  • 1/2 csésze cukor
  • 1/3 csésze méz vagy kukoricaszirup
  • 1/4 csésze víz
  • 7 ek tejszín
  • 1 tk vaníliáscukor
  • csipet só
  • 1 és 1/4 csésze kókuszreszelék
A tetejére:
  • 50g olvasztott csoki (nálam étcsoki)
Megjegyzés: 1 csésze= 2,4 dl


Elkészítése:



  1. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra.
  2. A tésztához keverjük habosra a vajat a cukorral, majd adjuk hozzá a lisztet, a csipet sót, és folytassuk a keverést addig, amíg homokszerű, szemcsés nem lesz.
  3. Vajazzunk és lisztezzünk ki egy 24 cm-es formát (célszerű piteformát vagy gyümölcstorta- formát használni), majd tegyük bele a tésztakeveréket, és a kezünkkel alaposan nyomkodjuk a formába úgy, hogy a széleket is befedje.
  4. 15-17 perc sütés elég neki ahhoz, hogy a szélek enyhén megbarnuljanak.
  5. (Az eredeti recept nem írta, de én az utolsó 2 percben kivettem a tésztát, lekentem felvert tojással, majd így sütöttem a még hátralévő időben. Szeretem ezt az apró dolgot elvégezni, így ugyanis a tészta pórusai elzáródnak, és a kezdetben híg krém nem fogja eláztatni az alapot.)
  6. Amíg a tészta sül, a krémet is el tudjuk készíteni. Tegyük egy tálba a kétféle cukrot és a krémsajtot, keverjük habosra. Reszeljük bele a citromhéjat. Egyesével adjuk hozzá a tojásokat, majd a lisztet és végül a tejet. Felét öntsük a megsült tésztára, másik felét célszerű akkor ráönteni, amikor az ember rátette a sütőrácsra, így nem kell vele egyensúlyozni a sütőig. 20-25 percig süssük, illetve amíg a krém megszilárdul.
  7. Szobahőmérsékleten hagyjuk kihűlni, majd mehet a hűtőbe dermedni.
  8. A karamellhez tegyük a cukrot, mézet, vizet egy kisebb szószos lábasba, majd lassú tűzön karamellizáljuk az egészet méz színűre (kb. 10 perc kell neki). Tűzről levéve keverjük hozzá a tejszínt. Ilyenkor a karamell kissé megkeményedik. Tegyük vissza a tűzre még 5 percre, hogy kissé összeforrjon a tejszínnel és sötétedjen a színe. Ha kész, keverjük bele a csipet sót, majd időnként megkeverve hagyjuk szobahőmérsékletűre hűlni.
  9. Közben egy száraz serpenyőben pirítsuk szép aranybarnára a kókuszreszeléket, majd ezt is hagyjuk szobahőmérsékletűre hűlni.
  10. Keverjük a karamellhez a kókuszreszeléket, majd kenjük egyenletesen a jól megdermedt torta tetejére. (Ha előzőleg legalább 2 órát hűtőben van a torta, biztosak lehetünk benne, hogy jól megdermedt a sajtkrém, így könnyű lesz rákenni a kókuszkaramellt.)
  11. Pár órát vagy egy éjszakát hagyjuk az egészet hűtőben pihenni.
  12. Tálalás előtt olvasszunk vízgőz felett csokoládét, tetszőlegesen díszítsük vele a torta tetejét.

8 megjegyzés:

  1. Húú tényleg jó hosszú a leírás.:) De nem riasztott el, bekerül a kipróbálandók közé. A süti istenien néz ki.Így vacsi után lecsúszna egy szeletkével. Nekem is van egy ilyen piteformám, én krumplit sütöttem benne ma.

    VálaszTörlés
  2. A krémsajt az az,amit étkezésre veszek,vagy a mascarpone??(nem kinevetni!!:) :-) ),de nem tudom :( :(

    VálaszTörlés
  3. Mondtam én, hogy hosszú, de abszolút nem bonyolult, örülök, hogy nem ijeszett el. Amúgy ha megsütöd, az íz kárpótolni fog az olvasással töltött időveszteségért.:P
    Ebben a piteformában én is sütöttem már mindent, nagyon szeretem.

    VálaszTörlés
  4. A krémsajtot lehet étkezésre is venni jól írtad (ilyen pl. a Philadelphia ), de nem összetévesztendő a sajtkrémmel. A mascarpone pedig tejszínes krémsajt. Most már teljesen összezavartalak?:P
    Szóval: az evésre is használható krémsajt íze kissé savanykás, majdnem tejfölszerű, míg a Mascarponét általában nem az íze miatt fogyasztjuk, hanem más, karakteresebb - sós vagy édes- dolgokkal együtt, amiknek remek alapja ez a magas zsírtarlmú készítmény.
    Ehhez a sütihez jobban passzol a krémsajt, mint a Mascarpona, mert egyrészt nem olyan zsírdús, nem nehezíti úgy el a krémet, másrészt pedig kellemes -joghurtoknál vagy tejfölné érezhető- savanykásságot ad az egésznek. És ráadásul olcsóbb is.
    Otthon is lehet készíteni egyszerűen krémsajtot, keress rá Google-ban, rengeteget ki fog dobni.

    VálaszTörlés
  5. A betyár hétszázát! Fú de megkóstolnám! Fejben tart, megsüt! :-)))

    Láttad az Adam's Family-t? Árulták a cserkészlányok a cserkészsütit, a két tesó meg a limonádét. Megkérdezték a lányok: igazi citrommal készül a limonádé, mert csak olyat iszunk ám! Mire a tesók (nem jut eszembe a nevük): miért, a süti igazi cserkészből készült? Halálos :-DD

    VálaszTörlés
  6. Imádtam azt a filmet, hatalmas jó poénok voltak benne, és a színészek is nagyon jók voltak.
    Ebben sincs cserkész, de igazi citrom van benne, vagyis csak a héja. Mindkettőt nem lehet egyszerre.:D

    VálaszTörlés
  7. A gyerekeim USA imádók, azt hiszem ezt is imádni fogják, köszi!

    VálaszTörlés
  8. Azt nem tudom, mennyire olyan, mint az eredeti cserkészsüti, de az biztos, hogy jó kis desszert. Remélem, elnyeri gyerkőceid tetszését!

    VálaszTörlés