2010. 04. 30.

Egy kis nosztalgia: Kukoricaprósza szilvalekvárral


Nem is olyan régen @ndre@ idézett fel bennem szép emlékeket, méghozzá a kukoricaprószájával. Meg is írtam ezt neki, s mivel anyukám kicsit másképp szokta készíteni, gondoltam, én is megsütöm a saját verziómban, aztán felteszem ide, hátha megtetszik valakinek.
Persze ennek az ételnek is sokféle receptje létezik, nincs egyetlen egy, ami a hamisítatlan, az igazi lenne. Vagyis, nekem van egy ilyenem: ahogy kiskoromban anyu készítette. Hatalmas szemekkel figyeltem mindig, amikor a gyönyörű sárga kukoricaliszt a tálba került. Ilyenkor mindig tudtam, hogy csak egyvalami készülhet belőle, mégpedig prósza.
Alig bírtam kivárni azt a kis időt, amíg pihentetni kellett a nyers masszát. Persze, rájártam, beledugtam az ujjam, lenyaltam, aztán meg újra, míg anyu rám nem szólt. Aztán a kiürült tálat mindig gondosan kitisztítottam, utána meg toporogva lestem a sütőt, mikor sül már meg. Ha megcsapott a sülő prósza illata, ami a házi szilvalekvárral keveredett, tudtam, hogy hamarosan eljön az én időm, vagyis a szeletelés és a majszolás.
Jópár éve már annak, hogy saját konyhán élek, de most először sütöttem én, saját magam prószát. Nem dicsekvésből, inkább örömből írom, hogy olyan lett, amilyenre emlékeztem. Köszi @ndi, hogy eszembe jutattad!
Íme, az én verzióm!


Hozzávalók:
  • kb. 30 dkg kukoricaliszt
  • 450 g Kaukázusi vagy egyéb kefir
  • 175 g (=1 kis pohár) tejföl
  • 6 ek cukor
  • 1 alma meghámozva
  • csipet só
  • 1 ek olaj
  • 1 tojás (vagy 1 késhegynyi szódabikarbóna)
  • kb. 200 g házi szilvalekvár
Elkészítése:
  1. Keverjük össze a kefirt és a tejfölt, majd apránként adagoljuk hozzá a kukoricalisztet. Keverjük csomómentesre. A lényeg, hogy palacsintatészta- sűrűségű tésztát kapjunk. Van, aki lazábbra hagyja, van, aki meg sűrűbben szereti. Nagyon sűrűre nem célszerű csinálni, mert állás közben még sűrűsödik, s így sülés után nagyon folytós, száraz maradhat.
  2. Tojást mi hivatalosan nem szoktunk bele tenni, de a neten minden egyes leírás említi, így mindenki döntse el maga, hogy tesz-e bele vagy sem.
  3. Csipet sóval, cukorral ízesítsük, majd reszeljük hozzá az almát, s még a végén keverjük bele az olajat is.
  4. A nyers masszánkat hagyjuk most egy órácskát szobahőn pihenni.
  5. Egy közepes tepsit kenjünk ki alaposan vajjal vagy margarinnal. Öntsük bele a masszát, simítsuk el egyenletesen, tetejébe pedig csapkodjunk elszórtan szilvalekvárt.
  6. Előmelegített sütőben 180 fokon kb. 20 perc alatt megsül, amit könnyen lehet tudni abból, hogy finoman illatozik és a széle megbarnul.
  7. Forrón, melegen, hidegen, másnap... mindig finom!:)
Lisztérzékenyek is fogyaszthatják!

8 megjegyzés:

  1. Meghoztad a kedvemet :) mar regota tervezem, csak nincsen hazi szilvalekvarom, de arra gondoltam teszek ra leturmixolt aszalt szilvat, vis megalkotom az en verziomat, majd beszamolok! :)

    VálaszTörlés
  2. Hmm, felcsigáztás ezzel az aszaltszilvás verzióval. Kíváncsian várom! Legközelebb én is kicsit vadítok rajta, valahogy egy kis mákkal úgy el tudnám képzelni. Persze az is lehet, hogy jobb ezt meghagyni így, de piszkálja a fantáziám a dolog.:)

    VálaszTörlés
  3. Húúú, majd ezt az almás változatot is kipróbálom, szuper lehet :).

    VálaszTörlés
  4. Ez a fajta recept sok mindent megenged, szerintem lehet vele kísérletezni. Nálunk mindig került bele alma, ettől szaftosabb, finomabb lesz. Kíváncsi leszek, neked is bejön-e így.:)

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Annyira megtetszett a recepted, hogy a vasárnapi ebéd desszertje ez lett. Azzal a különbséggel, hogy nem volt kukorica lisztem, ezért helyetesítettem felerész búza liszttel és felerész kukorica darával. Szilvalekvárom se volt :), ezért Delish ötletvonalán haladva leturmixoltam aszaltszilvát, elkevertem eperlekvárral és azt "csapkodtam" rá.
    Hát elfogyott már ebédkor....:) Köszi

    VálaszTörlés
  6. Krisztu szuper vagy, jó kis improvizálást hajtottál végre! Persze az a lényeg, hogy a végeredmény nyerő lett.:)

    VálaszTörlés
  7. Nekem is megtetszett a receptet, így el is készítettem. Igaz, az eredeti receptre már alig hasonlít az én változatom, de azért mégis köszönet jár érte. Úgyhogy köszi :)
    http://alexandragasztroblogja.blogspot.com/2010/05/edes-polenta-aszalt-szilvaval.html

    VálaszTörlés
  8. Alexandra nagyon jó lett, tetszik ez a variáció is.:) Az receptet meg nagyon szívesen, az új ötletekből én is csak profitálhatok.

    VálaszTörlés