2010. 04. 16.

Kelt palacsinták édesen és sósan


Olyan jóleső érzés tud lenni hétközben vagy hétvégén frissen sült palacsintával kezdeni a napot. Van az úgy, hogy a reggeli szendvics nem csúszik már, hát, ilyenkor jó ötlet a kelt palacsinta. Laktatóbb, mint a hagyományos társa, küllemre is más, bár szerintem olyan kis formásak ezek a pufók korongok.
Korábban Flat- Cat- nél is olvastam hasonlót, már akkor is nagyon tetszettek. Készítettem 3 verziót is egyből, persze kisebb adagokban: az egyiket ricottával, a másikat mákkal, a harmadikat pedig medvehagymával. 

(S most azt hiszem, megfogadom, egy ideig nem lesz medvehagymás receptem. Most van szezonja, az oké, de a csapból is ez folyik, és már komolyan frusztrál, hogy nem elég, hogy mindenhol medvehagymás receptet olvasok, még én is írok róla.:) Mr. P. kedvesen megjegyezte, mikor vele is megosztottam eme gondolataimat, hogy szerinte megérdemli a hírnevet, hiszen olyan finom ízt ad mindennek, s nagyon örül, hogy megismerttem vele ezt a csodát. A medvehagymás palacsintát pedig egyszerűen isteníti! Készült persze tartalékom eme zöldségből, egy üvegnyi pesto formájában, hogy szezonon kívül is fel tudjam dobni az én drágám, de nem akarom, hogy besokalljon a medvehagyma medvehagymával ételektől, s egy időre inkább szüneteltetem a konyhai felhasználását.)

A palacsinta számomra egy azon ételek közül, ami recept nélkül készül, csak találomra. Amikor először sütöttem palacsintát, szakácskönyvből, mért hozzávalókkal dolgoztam. Palacsinta nem lett belőle, csak valami trutyi, ami túl híg volt ahhoz, hogy sütés közben alakot vegyen fel. Ma már azért jobban szokott sikerülni.:)
Most írok mennyiségeket, a könnyebbség kedvéért kanállal mértem a liszt mennyiségét, hogy aki bátortalanabb, az is ki tudja próbálni. A rutinosaknak meg annyit mondanék, hogy sűrűbb palacsintatésztát kell készíteni, s ebbe belekevrni az élesztőt. Picit pihentetni az egészet vagy egy éjszakára hűtőbe tenni, és már lehet is sütni a kis korongokat.

Alaprecept édes kelt palacsintához:
  • 5 ek liszt
  • 2 ek cukor
  • 1 tk vaníliás cukor
  • 1,5 dl tej
  • 2 ek tejszín
  • 2 ek olvasztott és kihűtött vaj
  • 1 tojás
  • 1/3 cs szárított élesztő

A ricottás verzióhoz a fenti hozzávalókhoz még egy doboz (250g) krémes ricottát is hozzákevertem. Ricotta helyett túrót vagy krémsajtot is lehet használni. Jól passzol hozzá a kissé savanykás házi baracklekvár.

A mákos palacsintánál pedig 1 ek lisztet 1 ek darált mákkal helyettesítettem, aszalt meggyet kínáltam mellé, de akár egy kis gyümölcsmártást is lehet mellé készíteni.

Alaparecept sós kelt palacsintához:
  • 5 ek liszt
  • 1/2 ek cukor
  • só ízlés szerint
  • 1,5 dl tej
  • 2 ek tejszín
  • 2 ek olvasztott és kihűtött vaj
  • 1 tojás
  • 1/3 cs szárított élesztő

Nálam most csak egy sós verzió született, amit egy maréknyi apróra vágott medvehagymával ízesítettem, a finomliszt felét pedig Graham- lisztre cseréltem. Tálaláskor reszelt sajttal szórtam meg.
Túrósat is készíthetünk sósan, kaprot is lehet ilyenkor a tésztába keverni. 

A palacsinta elkészítése:
  1. A felsorolt hozzávalókból - attól függően, hogy édes vagy sós változatot szeretnénk készíteni- sűrűbb palacsintatésztát készítünk, tetszőlegesen ízesítjük túróval, mákkal kakaóval stb. Legalább egy fél órát szobahőmérsékleten pihentetjük, majd jó minőségű teflon serpenyőben kisebb halmokban megsütjük. Mivel a tésztában van elég zsiradék, a sütéshez már nem kell felhasználni, így nem fog tocsogni a palacsintánk.
  2. Sütés után érdemes alufóliával letakarni a már kész példányokat, így nem hűlnek ki, míg a többi társuk is elkészül.
  3. Ha nem szeretnénk az egészet lekevert tésztát azonnal megsütni, hűtőbe téve másnap is felhasználhatjuk. Ilyenkor érdemes kevésbé sűrű tésztát készíteni, valamint nagyobb tálba tenni, mert hajlamos a kikelésre.

8 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy megihlettelek! :)

    VálaszTörlés
  2. Hát, ennek én is örülök, és köszönöm!:)

    VálaszTörlés
  3. Még soha nem csináltam. Nagyon jól néz ki!

    VálaszTörlés
  4. Nagyon guszta! Ki fogom próbálni :-)

    VálaszTörlés
  5. Csajok, kelt palacsintára fel! Nekem nagyon bejött, reggelire isteni, jól indul tőle a nap, persze egy könnyebb ebéd utáni desszertnek is el tudnám képzelni. Variáljátok tetszés szerint az ízesítést, jó játék.:)

    VálaszTörlés
  6. Ilyen formában még nem készítettem palacsintát:)
    de ugye ami késik,az....:)

    VálaszTörlés
  7. Andi, szerintem próbáld csak ki, jobb később, mint soha (csak hogy én is mondjak valami okosat)!:D

    VálaszTörlés
  8. Kipróbáltam, remek pizzatészta lett belőle....

    VálaszTörlés