2010. 04. 03.

Sakk- matt


Hét közepéig komoly elhatározással híreszteltem mindenkinek, hogy én most nem sütök Húsvétra, merthogy utazunk haza, meg egyéb rokonokhoz megyünk, szóval mi leszünk a vendégek. Aztán szerdán egy anyukámmal folytatott telefonbeszélgetés mindent megváltoztatott. Ma befejeztem a 3. sütit is, amit viszünk majd haza. Hiába, nem tudok lemondani a sütésről.
Mivel családi körben telik majd ez a pár nap, igyekeztem olyan sütiket készíteni, amiket mindenki szeret, és főleg a klasszikusabbak közül válogattam, mert otthon inkább ezek jönnek be. Amíg nem vagyok otthon, addig meg kiélhetem magam az új receptek kipróbálásában, s hál' isten Mr. P. roppant lelkes közönségem.
Még gimis éveim alatt vettem egy sátoros könyvárusnál egy 33 Édesség című könyvet, amiben szép fotókkal illusztrált, hagyományos sütemények receptjei vannak. Ebben leltem rá a Sakk- matt szeletre, ami azóta nagy kedvenc lett. Tipikus iskolapéldája ez annak, hogyan lehet egyszerű hozzávalókból nagyszerűt varázsolni.

Sakk- matt szelet
Hozzávalók:
A sárga tésztához:
  • 16 dkg margarin
  • 16 dkg cukor
  • 1 tk vaníliás cukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 3 tojás
  • 12 dkg finomliszt
  • késhegynyi sütőpor
A barna tésztához:
  • 16 dkg margarin
  • 16 dkg cukor
  • 1 tk vaníliás cukor
  • 3 tojás
  • 2 dkg kakaópor
  • 10 dkg finomliszt
  • késhegynyi sütőpor
A töltelékhez:
  • 30 dkg sárgabarcklekvár
A csokoládémázhoz:
  • 20 dkg csoki
  • 6 dkg margarin
Elkészítése:
  1. A sárga tésztához a cukrot a margarinnal, vaníliás cukorral és a reszelt citromhéjjal habosra keverjük, majd hozzáadjuk a tojások sárgáját, a lisztet és a sütőport. A tojások fehérjét kemény habbá verjük, majd óvatosan a tojásos masszához keverjük. Egy nagyobb tepsit kibélelünk sütőpapírral, majd egyenletesen elsimítjuk benne a tésztát. Előmelegített sütőben, 180 fokon tűpróbáig sütjük (kb. 25 perc).
  2. A barna tésztát a sárgához hasonlóan kikeverjük és megsütjük.
  3. A kész tésztalapokat hosszában pontosan kettévágjuk, majd a lapokat lekvárral megkenjük és összeragasztjuk: a sárga lapra tesszük a barnát, majd ismét sárga, végül barna.
  4. Tetejére teszünk egy tálcát, arra egy fél kilós súlyt (pl. egy csomag cukrot), és egy órára lenyomjuk.
  5. A sütit éles késsel kb. 1,5-2 cm széles szeletekre vágjuk, persze előtte vegyük le róla a nehezéket, úgy egyszerűbb.:) Ezeket váltakozva, lekvárral hosszában egymásra ragasztjuk. 4 szeletből lesz egy rúd.

6.  A kész rudakat csokimázzal vonjuk be. Ehhez a csokit vízgőz felett megolvasztjuk, majd   simára keverjük benne a margarint, s még melegen a tészta tetejére és oldalára kenjük. Néhány óra múlva már szeletelhető is.
7.  Folpackba csomagolva 6-7 napig is eláll. Olcsó, az év bármely szakában elkészíthető, finom és mutatós.


5 megjegyzés:

  1. Békés, áldott húsvétot Neked és a szeretteidnek!

    VálaszTörlés
  2. Kellemes húsvéti ünnepet!! :)

    VálaszTörlés
  3. Mindketten nagyon kedvesek vagytok, hogy gondoltatok rám. Remélem, nektek is nagyon kellemesen telt a Húsvét.

    VálaszTörlés
  4. Nekem igen! Három nap hagymaszagban!:)))
    Szeretem a húsvétot, mert először attól vagyok büdös, hogy hagymát hagymával eszem, aztán meg a locsolástól...:))))
    Te is ettél remélem rendesen mindenből!:)

    VálaszTörlés
  5. Örülök neki Szepy! Ettem én is, de mennyit, atya ég! 3 napot otthon töltöttünk szüleimnél, hát nagyjából olyan voltam, mint egy csecsemő: ettem, aludtam, aztán kezdődött előröl az egész.:) Mondjuk a sütiket hanyagoltam, szokás szerint, de a hús, sonka, tojás, torma kombót a világért sem hagytam volna ki.

    VálaszTörlés