2010. 05. 03.

Békebeli főtt kifli


Sajnos, én nem mondhatom el magamról, hogy ilyen isteni kifliket ettem gyermekkoromban, mert már akkor is a ma hagyományos tejes kifliket árulták a boltban, csak talán még nem voltak ennyire silányak. Szerettem volna én is abban a békebeli korban élni, mikor az emberek ilyeneket ettek, s a fantasztikus pékáruk vagy sütemények mellett ott gőzölgött az asztalon egy bögre habos kakaó vagy épp egy fekete kávé. 

Hozzávalók 12 db- hoz:
  • 300 ml víz vagy tej
  • 60 ml olaj
  • 25 g friss élesztő
  • 4 g cukor
  • 600 g liszt (legjobb a Bl 80- as kenyérliszt, ennek hiányában 40 dkg rétesliszt és 20 dkg sima liszt keveréke)
  • 8 g só
Elkészítése: 
  1. A fenti hozzávalókat a felsorolt sorrendben tegyük kenyérsütőgépbe, majd 20 perc alatt alaposan dagasztassuk meg a géppel. Persze ügyesebbek és kitartóbbak kézzel is végezhetik eme műveletet, vagy esetleg robotgép dagasztókarjával.
  2. Meleg helyen kelesszük duplájára a tésztát.
  3. Ha megkelt, osszuk 12 egyforma részre, mindegyikből formázzunk gombócot. Egyesével nyújtsuk belőlük kört. A kör egyik oldala mentén kezdjük el szorosan felcsavarni a tésztát, majd mikor feléhez értünk, az ellenkező oldalt kissé nyújtsuk meg, hogy keskenyebb legyen, és csavarjuk végig a kiflinket. 
  4. A kész kifliket még legalább fél órát kelesszük.
  5. Forraljunk vizet egy nagyobb lábasban, adjunk hozzá egy teáskanál cukrot. Ez a kiflink ízén nem fog változtatni, viszont sokkal szebben fog majd megsülni.
  6. A kifliket egyenként nyomjuk valamilyen segédeszköz segítségével a forró víz alá, s lassan számoljunk el 6- ig. Halásszuk ki a kiflit, tegyük sütőpapírral bélelt tepsire. Láthatóan meg fognak duzzadni, de sülés közben már nem nagyon változik majd a méretük. Hasonlóan járjunk el a többivel is.
  7. Tetejére szórhatunk ízlés szerint magokat.
  8. Előmelegített sütőben 200 fokon süssük készre a kifliket, kb. 20 perc alatt.

Nálam most csak fél adag készült, fele részben Graham- lisztet is adtam hozzá, tetejére pedig darálatlan mák, szezám- és lenmag került. Békeidőben is fontos az egészség, és ráadásul szeretjük is a ropogós kis magokat.

Az eredeti recept innét származik, tulajdonképpen csak a Graham- liszt miatt változott az eredeti recept.

11 megjegyzés:

  1. Mikor első osztályos voltam, iskolába menet útba esett egy kisbolt. Fapadlós,majdnem szatócs bolt, mert mindenféle árut lehetett kapni. Borzasztó finom kiflit vettem ott. Na arra mondhatom, hogy békebeli.
    Amiket sütöttél ránézésre éppen olyan, mint gyerekkoromban ettem. Nagyon szépek!!!!
    Még nem próbáltam a főzést. Nem macerás?

    VálaszTörlés
  2. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmm, uramatyám! Ez valami fantasztikus!

    Jöhet kolbásszal, hagymával, ahogy a képen szerepel :-)))

    VálaszTörlés
  3. Thrini köszönöm, nagyon nagy dícséret ez nekem!
    Szerintem abszolút nem macerás a főzés, hiszen csak 6 másodpercig kell víz alá nyomni a kifliket. Amíg a sütő bemelegszik, meg lehet csinálni az első tepsire valót, aztán míg az sül, megvan a következő is. Szerintem jót tett neki, abszolút. Próbáld csak ki, hátha ízében is rálelsz gyermekkorod emlékére.:)

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörűek lettek, de szerintem a hozzávalóknál csak a lisztet adtad meg felezve,mert 30 dkg-hoz biztosan nem kell 3 dl folyadék és 2,5 dkg élesztő!

    VálaszTörlés
  5. Oh, Viki, köszi neked is! Mi úgy ettük, igaz, most a hagymát nyögjük, de kit érdekel, mesés volt.:D Mivel mindketten hagymáztunk, egyikünk sem panaszkodhat.:P

    VálaszTörlés
  6. Bezsánál az olaj 60 ml,gondolom te is annyit tettél,ugye?

    VálaszTörlés
  7. Legalább valaki figyel, de sajna, az nem én vagyok.:S Köszi Moha, javítottam, az olajat és a lisztet is!

    VálaszTörlés
  8. Uh, de jól néznek ki! :)))
    A főzés engem mindig elriaszt, pedig tudom, hogy megéri! Isteniek lehettek ezek a kiflik! Gratula!
    (és bárcsak kaphatnék belőle... :) )

    VálaszTörlés
  9. Csodaszépek ezek a kiflik!
    Kicsit értetlen vagyok... először 600 g BL80-as liesztet írsz, majd helyettesítésként 200 g réteslisztet és 100 g sima lisztet. Most 600 g-mal készül vagy 300 g-mal?

    VálaszTörlés
  10. Cat: én is féltem a főzéstől, de aztán az eredmény azt mutatja, hogy igenis jót tesz.:) Szívesen adnék, ha nem fogyott volna még el.:P

    Zizi: köszi, ezt elfelejtettem javítani, amikor a Moha által jelzett hibákat korrigáltam. Most már ott is a megfelelő mennyiségek szerepelnek. Az volt a baj, hogy nem tudtam eldönteni, hogy a fél adag kiszabatát írjam- e le, vagy a teljesét. Kicsit belezavarodtam, de remélhetőleg most már minden a helyére került.:)

    VálaszTörlés
  11. Jesszusom, még az illatát is érzem, és azzal a kolbásszal... gyilkos egy kép!:)

    VálaszTörlés