2010. 05. 27.

Kalács(?)- Kuglóf(?)


Mindkettő, vagyis kettő az egyben. Ez ugyanis egy kuglóf bőrébe bújt kalács. Mennyei, pihe- puha kelt tészta, csokis örvényekkel, ropogós magokkal. Talán ilyesformán jellemezhetném.
Természetesen hagyományos formában is meg lehet sütni, de nekem momentán nincs még kalács sütésére alkalmas négyszögletes formám, tepsibe téve pedig a kelt tészta szívesebben dagad széltében, mint magasságában.
Persze, a sütés sem volt zökkenőmentes. Egy meglehetősen mini sütőm van csak (kb. akkora, mint egy mikró), s maga a kuglófforma üresen pont belefér úgy, hogy nem ér a felső fűtőszálakhoz. Azt azonban nem kalkuláltam bele, hogy a tészta annyira szépen megkel, hogy ki akar majd repülni a formából. Gondoltam, jó öblös a forma, elég lesz akkora mennyiségű tésztához. Belefektettem körbe a megfont kalácsot, kicsit pihentettem, aztán ment is az előbb említett sütőbe. Pár perc múlva égett szagra lettem figyelmes. Felhúztam két sütőkesztyűt, s már kaptam is ki a tésztát, aminek teteje elérte a fűtőszálat. A rács a legalsó fokon volt, lejebb már nem tudtam tenni, csak rézsutosan, vagyis úgy, hogy az egyik oldal fele lejtsen. Hát, nem volt mit tenni, lekapargattam azt a kis sávot, ami megégett, a lejtős oldal felé forgattam a kalács magasabb részet, letekrtam fóliával, s így sütöttem.


A végén mégis csak sikerült, persze egy- két helyen a tészta kikelt a formából, s istenesen ráégett a sütő aljára. Sütés után még melegében kitisztítottam, nehogy odakössön végleg. Ez nem is lenne akkor dolog, ha nem éjfél tájban járt volna az óra. Mégis megérte, de ezt már csak másnap reggel konstatáltam, mikor a frissen sütött kalács várt a reggelizőasztalon.

Csokiörvényes kalács dióval és mogyoróval


Hozzávalók:
A tésztához:
  • 3,5 dl tej
  • 2,5 dkg élesztő
  • 4 dkg kristálycukor
  • 6 dkg olvasztott, kihűtött margarin
  • fél kg finomliszt (fele jó, ha rétesliszt)
  • csipet só
  • reszelt citromhéj
  • 1 tojás sárgája (a fehérjére is szükség lesz)
A töltelékhez:
  • 12 dkg puha vaj vagy margarin
  • 10 dkg porcukor
  • 2 ek kakaópor
  • 2 tojás fehérje (egyik a tésztából megmaradt)
  • 1 tojás sárgája a megkenéshez
  • durvára vágott mogyoró és dió- opcionális
Elkészítése:
  1. A tészta teljesen megegyezik a Morvai kalácséval, de most csak fél adagot készítettem, s az elkészítés menetét is ott olvashatjátok.
  2. Ha jól kidagasztottuk a tésztát, kelesszük duplájára.
  3. Ha ez megvan, lisztezett felületen gyúrjuk át, osszuk 3 egyenlő részre, csináljunk belőlük kis bucikat (nem Stohlt!). 10 percig letakarva pihentessük.
  4. Közben elkészíthetjük a tölteléket.
  5. Ha szeretnénk a kalácsba mogyorót vagy egyéb olajos magvakat tenni, célszerű ezeket száraz serpenyőben kissé megpörkölni, így intenzívebb lesz az ízük. Én egy- egy marék mogyorót és diót használtam, pörkölés után mozsárban durvára törtem őket.
  6. A csokis krémhez keverjük habosra a vajat, a kakaóport és a cukrot. Verjük kemény habbá a tojások fehérjét, majd óvatos, széles mozdulatokkal keverjük a vajas krémhez. A lényeg, hogy ne törjük össze a habot!
  7. Nyújtsuk vékonyra az egyik cipót, s felét kenjük meg a krémmel, szórjuk meg a magvakkal, majd szorosan tekerjük fel, mint a kakaós csigát. Tegyünk így a többi tésztacipóval is.
  8. A három szálat most szépen kaláccsá fonhatjuk, majd alaposan kivajazott formába fektethetjük.
  9. Pihentessük még negyed órát, közben melegítsük elő a sütőt 180 fokra.
  10. Kenjük le a kalács tetejét tojássárgájával, aztán toljuk a sütőbe. Kb. 50 perc alatt sült meg nálam, de ez nagyban függ a sütőtől. Ha nagyon pirulna a teteje, takarjuk le alufóliával.
  11. Ha megsült, kissé hagyjuk a formában kihűlni, majd borítsuk rácsra. Ha teljesen kihűlt, már ehető is.

5 megjegyzés:

  1. Megsütöttem és Isteni finom lett!
    Köszi a receptet!:)

    VálaszTörlés
  2. :) Örülök, hogy ízlett! Ez egy igazán gazdag kuglóf, nálunk is sokat van emlegetve.

    VálaszTörlés