2010. 07. 20.

Befőzés, jeeee!

Na jó, a hétvégén azért ennyire nem voltam lelkes. Mint már említettem hosszú hétvégére haza utaztam szüleimhez, és 'ajándékként' 10 kg gyönyörű sárgabarackot vittem. Útközben kissé megcsappant a mennyisége, így csupán 4 kilónyi lekvár lett belőle. Keveselltem, így otthon vettünk még 10 kg gyümölcsöt, s természetesen azt is befőztem, így kaptam összesen 9 kilónyi lekvárt.
Az egyszerűbb utat választottam, vagyis 3:1 dzsemfixet használtam. Mióta megismerkedtem ezzel az okos kis dologgal, csak így készítem a lekvárokat. Egyrészt cukortakarékos, másrészt főzés után is megmaradnak a gyümölcsök természetes íz- és tápanyagai, s nem utolsó sorban gyorsabb is, mint nagyanyáink technikái. Persze ez utóbbi sem lenézendő, hiszen hosszú időn keresztül tökéletesen megfeleltek a sok cukorral, hosszan főzött lekvárok, csak a mai kor vívmányainak és elvárásainak megfelelve ez is változott. Ma már személy szerint arra törekszem, hogy befőzésnél vagy bármi más tartósítási módszernél minél tökéletesebben megőrizzem az alapanyagban rejlő tápanyagokat, ízeket, és lehetőleg minél kevesebb cukrot használjak fel.
Folyamatosan érnek a gyümölcsök, így egész rakás dzsemfixet vettem, amihez receptötleteket is mellékelt a gyártó. Az egyik ilyen recept ihletett meg engem is a narancsos sárgabarack lekvár elkészítésében. Az eredeti leírás grapefruitot is tartalmaz, valamint fűszerként szegfűszeget, de nálam ezek kimaradtak, így kissé változott a receptúra is. A saját verziómat írnám le inkább, mert ezt kipróbáltam, így hitelesen tudok róla nyilatkozni. Akit érdekel az eredeti recept, nyugodtan szóljon, szívesen leírom azt is.
Jól sikerült kis ízkombináció lett, legközelebb nagyobb mennyiségben fogom gyártani. Amolyan gasztroajándéknak nagyon el tudnám képzelni, valami szép üvegcsében. Az íze pedig olyan, mint Karácsonykor az illatok.:)

Az apró fekete pöttyök a vaníliamagok

Narancsos sárgabarack lekvár

Hozzávalók:
  • 1 kg sárgabarack (előkészítve kell lemérni)
  • 15-25 dkg narancs (előkészítve kell lemérni)
  • 1 rúd vanília
  • 1 késhegnyi őrölt fahéj
  • 35 dkg cukor vagy szorbit (vagy 40 ml folyékony édesítő)
  • 1 tasak 3:1 Dr. Oetker Dzsemfix
Elkészítése:
  1. A sárgabarackot forrázzuk le, így könnyen le lehet húzni a héját, majd távolítsuk el a magját. Mérjünk le belőle 1 kg- ot.
  2. A narancsot is hámozzuk meg, távolítsuk el a fehér részeket, szedjük gerezdekre, s a hártyás részt is szedegessük le róla, vagyis csak a gyümölcshús maradjon. Vágjuk apróra, mérjünk le belőle 15-25 dgk- ot.
  3. A kétféle gyümölcsöt a dzsemfixel és a cukorral alaposan keverjük össze.
  4. Hosszában hasítsuk fel a vaníliarudat, s a fahéjjal együtt adjuk ezt is a gyümölcsös keverékhez.
  5. Állandó keverés mellett, nagy lángon forraljuk fel az egészet. Forrástól számítva még 3 percig zubogva főzzük, majd vegyük le a tűzről. Ha szükséges, szedjük le a habját, majd azonnal, még forrón töltsük tiszta üvegekbe.
Bár a dzsemfixnél nem szükséges, de mindig kidunsztolom a lekvárokat, így akár az idők végezetéig is elállnak, s nem kell félnem attól, hogy megromlanak vagy bepenészednek. Ez az eljárás is tartósít. A lényege, hogy a lekvár minél lassabban hűljön ki, így az üvegben vagy a lekvárban maradó apróbb, romlást előidéző mikroorganizmusok a hő hatására elpusztulnak. Az a legjobb, ha gyorsan dolgozunk, és jó forrón kerülnek a teli üvegek a dunsztba.

Dunsztolás menete: 
A tiszta üvegeket igyekezzünk a forró lekvárral a lehető legjobban teletölteni, hogy minél kevesebb levegő maradjon benne. Alaposan zárjuk le, és jól bugyoláljuk körbe pl. dunyhával, vastag paplannal vagy párnával. Így hagyjuk kihűlni a lekvárokat, s csak ezután kerüljenek a hűs kamrapolcra. Most a nagy meleg miatt 2 napig is eltarthat, míg teljesen kihűlnek, amúgy általában 1 napot elég eltölteniük a száraz dunsztban. Így hozzáadott, szintetikus tartósítószer nélkül is biztosan tartósíthatjuk a lekvárokat.

3 megjegyzés:

  1. Uhhh, hát ez megint elgondolkodtatott, valami kisördög azt súgja: Csináld meg!

    VálaszTörlés
  2. Lizann, lehet hogy az a kisördög kapott el engem is, nem tudtam nemet mondani. Aljas kis lény!:P

    VálaszTörlés
  3. Ok, jöjjön, aminek jönnie kell, gyümölcs megvéve, viszont rosszul emlékeztem, nekem 2:1 befőzőcukrom van, mit változtassak a recepten? A vaníliarudat is belefőzted a lekvárba, ja és nem turmixoltad le a végén?

    VálaszTörlés