2010. 07. 08.

Dagasztás nélküli kenyér


Tudom, tudom, volt már sokszor, sok helyen, de nálam még nem. Mostanság jutott eszembe, hogy a nagy melegben nincs sok kedvem a konyhában ácsorogni, gyúrni, keleszteni, inkább élvezem a jó időt, esténként meg bekeverek egy adag dagasztás nélküli kenyeret, így a munka és a szórakozás/ pihenés is jól megfér egymás mellett. Másrészt meg szerintem kenyeret sütni otthon a legjobb dolog a világon!
A másik ihletője eme bejegyzésnek az volt, hogy a környezetemben egyre többen újságolják, hogy saját maguk készítik a kenyeret, péksüteményt, s gondoltam, aki még ezt az eljárást nem ismeri, sokat segítene a napi rutin leegyszerűsítésében. Szóval ez a post főleg azoknak szól, akik még nem ismerik ezt a receptet, vagy ismerik ugyan, de még nem merték kipróbálni, esetleg semmilyen kenyeret nem sütöttek még, mert féltek nekiállni vagy túl időigényesnek tartották, de szeretnék érezni a frissen sülő kenyér illatát a lakásban, s beleharapni a még langyos, kívül ropogós kenyérbe.

Hozzávalók:
  • 3 csésze liszt
  • 1 tk cukor
  • 1 1/4 tk só
  • 1/4 tk szárított élesztő (Dr. Oetker- féle)
  • 1 1/2 csésze víz (3,75 dl)
Megjegyzés: 1 csésze= 2,4 dl.

Elkészítése:
  1. Egy tálban összekeverjük a lisztet, sót, cukrot, élesztőt, majd hozzáadjuk a vizet, és kézzel gyorsan összekeverjük az egészet. Letakarva 12-19 órát állni hagyjuk. Az a legjobb megoldás, ha este bekeveri az ember, aztán másnap délután megsüti.
  2. A tésztát alaposan lisztezett felületen átgyúrjuk, 4 szélét egymásra hajtjuk. Tetejét is meglisztezzük, majd egy liszttel alaposan meghintett tiszta konyharuhára fordítjuk (ekkor a hajtogatott rész lesz alul). 2 órán át hagyjuk szépen pihenni.
  3. Utána egy jól felforrósított jénaiba fektetjük a kenyerünket úgy, hogy a hajtogatott rész kerüljün felülre. A jénai tetejét spricceljük be vízzel, majd fedjük le vele a kenyeret. (Ha nincs tetőnk, az alufólia is megteszi.)
  4. Előmelegített sütőben 220 fokon süssük először 20 percig, majd a fedőt levéve még 20 percig, míg a kenyér aranybarna lesz.
  5. Sütőből kivéve érdemes konyharuhára borítani, majd bebugyolálva hagyni kihűlni, így a kemény héjrész kissé visszapuhul, s könyebb lesz majd szeletelni.

Ez egy kimondottan lyukacsos szerkezetű, kívül vastag és ropogós héjú kenyér. Pont a hozzáadott kevés élesztő és a sok folyadék miatt kell sokáig erjeszteni, de ettől lesz finom. Másnaposan is gyönyörűen szeletelhető és puha marad.
Akárhány oldalon is néztem a dagasztás nélküli kenyeret - a külföldi oldalakat is beleérve-, ez az arány köszönt vissza. Egyetlen forrást nem is szeretnék megnevezni, mert jómagam is sokat végigbogarásztam, inkább azt tanácsolnám, akit jobban érdekel a téma, esetleg ezen recept variációi, keressen rá neten és válogasson bátran!

6 megjegyzés:

  1. Gyönyörű! Képzeld még én nem sütöttem meg!
    Nincs hozzá edényem! (Ezt már annyiszor elsírtam, de figyelek, hátha egyszer utamba akad egy akciós jénai).
    Van egy vastag kerámia tálam, de annak meg nincs fedele. Látom, hogy ajánlod az alufóliát, megkockáztassam úgy??

    VálaszTörlés
  2. Thrini, én is alufóliával sütöttem.:) A képen látható a végeredmény, szerintem magáért beszél. Jó nagy darab fóliát téptem rá, amit kesztyű segítségével alaposan a forró edény oldalaira simítottam.
    Várom a beszámolót, csak ügyesen!:)

    VálaszTörlés
  3. nem kell aggódni, én szilikonformában sütöm, amit alufóliával légmentesen lezárok. nem az edény teszi, hanem a hő és a fedő.
    http://okostojas.blog.hu/2007/06/21/dagasztas_nelkuli_kenyer

    VálaszTörlés
  4. Igen, a lényeg szerintem is az, hogy le legyen fedve, jó forró legyen a sütő, így aztán saját 'gőzében' szépül és sül meg.:)
    t3v, megnéztem a te variációd, igazán szemetgyönyörködtető!

    VálaszTörlés
  5. Én még nem sütöttem soha,nem mertem nekiállni.Megpróbálom,talán sikerül.Kérdésem,hogy a hosszú órákig tartó pihentetés alatt meleg hely kell a tésztának?hol állomásozzon addig?

    VálaszTörlés
  6. Nem nagy ördöngösség, csak rá kell magát szánni az embernek. Én simán a konyhapulton szoktam pihentetni, vagyis szobahőmérsékleten.
    Sok sikert!

    VálaszTörlés