2010. 07. 24.

Reggeli gyümölcsös kenyér


A címben szereplő név tökéletesen ráillik arra a finomságra, amit a most következő recept rejt. Kissé talán meglepő a kenyér és a gyümölcs együtt, pedig fantasztikus párost alkotnak. Nem csak ízben, de beltartalmi jellemzőiben is igen komplex páros ez. Jó egy ilyenre ébredni.

Sütés előtt így festett
Hozzávalók:
A kenyérhez:
  • 200 g liszt (fele lehet Graham- liszt)
  • 35 g őrölt dió vagy mandula
  • 1,5 dl langyos víz vagy tej (az étel édes jellege miatt én tejet használtam)
  • fél tasak (=3,5 g) szárított élesztő vagy 10 g friss élesztő
  • 1 ek barna cukor
  • 1/4 tk só
A töltelékhez:
  • 3 ek ribizlidzsem (vagy gyors ribizlizselé*)
  • 3 marék ribizli
  • 4 nagy barack (őszi és sárga lehet vegyesen is)
  • vaníliás porcukor a szóráshoz
*Ribizlidzsem helyett lehet gyors ribizlizselét is készíteni. Ehhez villával törjünk össze 3 marék ribizlit, adjunk hozzá 1 csapott ek barna cukrot, 1 tk vaníliás cukrot, 1 ek étkezési keményítőt. Keverjük jól össze, aztán tegyük mikróba, 850 W- ra, 40 másodpercig. Kivéve keverjük meg ismét, aztán még 40 másodpercre mehet a mikróba. Felhasználás előtt kicsit hagyjuk hűlni.

Elkészítése:
  1. A kenyér hozzávalóiból - kézzel vagy géppel - gyúrjunk puha, de nem ragacsos tésztát. 20 percig hagyjuk pihenni. Ha friss élesztővel dolgozunk, azt érdemes előbb felfuttatni.
  2. Közben vágjuk vékony szeletekre a barackot, héjával együtt.
  3. A ribizlit is tisztítsuk meg. Ha nincs ribizlidzsemünk, készítsük el a gyors ribizlizselét*.
  4. A kenyértésztát kissé gyúrjuk át, majd nyújtsuk ki oválisra. (Ezt simán kézzel is meglehet csinálni, nem kell hozzá gyúródeszka.) Fektessük egy sütőpapírral bélelt tepsire. Kenjük meg a ribizlidzsemmel, majd szépen sorakoztassuk rá a barackszeleteket.
  5. A sütőt melegítsük elő 200 fokra. Várjuk meg, míg a tészta kissé megemelkedik, aztán mehet is a sütőbe. Süssük addig, míg szép barna nem lesz a tészta (kb. 40 perc). Vegyük ki a tepsit, szórjunk rá pár marék ribizlit, hintsük meg cukorral, s még pár percre toljuk vissza a sütőbe, kicsit grillezzünk rá a tetejére (1-2 perc).
  6. Kivéve kicsit hagyjuk hűlni, csak hogy a szánkat ne égesse meg, aztán lehet is szeletelni, etszőleges formájúra, végül enni, kizárólag kézzel. Szalvéta jó, ha van a közelben! 
  7. Hidegen vagy melegen, bármilyen hőfokú  folyadék mellé, esetleg joghurttal nagyon tápláló és finom reggeli. Kényeztetésre, elkápráztatásra és bánítűzésre is kiváló. Egy piknikre én biztosan ezt vinném magammal.
Ki kér egy szeletet?
Sajnos, nem ment zökkenőmentesen az elkészítése, ez persze nem a recept hibája, sokkal inkább az enyém.
Szépen megcsináltam mindent, jó lett a tészta, hibátlanul kiraktam a tetejét, szép aranybarnára sült. Kivettem, aztán gyorsan le akartam fotózni, hogy ehessük is. Míg előszedtem a fényképezőgépet, lezúgott az egész az asztalról, tepsivel együtt, beterítve a közelében lévő bútorokat és a szőnyeget. Nálam persze azonnal eltörött a mécses, és sűrű könnyek közepette szedegettem össze korábban tökéletes művem maradványait.
Aztán újra kezdtem, az egészet, előről. Már nem lett olyan tökéletes a kinézete, de legalább eljutott a tányérig. Az íze mindenért kárpótolt. Abszolút megérte kétszer nekifutni.

5 megjegyzés:

  1. Borzasztó lehetett. Sajnálom.
    De szép lett a 2. verzió :)

    VálaszTörlés
  2. Én is borzasztó szomorú voltam, de aztán a végére felértékelődött a második variáció, mert tényleg nagy sikere volt, és borzasztó finom lett.
    Köszi, Bridge.:)

    VálaszTörlés
  3. Hello Ms. Poppy,

    Nagyon szepeket es gusztusosakat sutsz es fozol.Gratulalok!Ezt a recidet is "elcsentem" es rengeteg koszonet erte!!!!!Mennyei finom gyumi kenyer lett belolle!Ezer hala es koszonet erte!
    2 fajtat keszitettem az egyik az szamoca lekvarral es szamocaval keszult, a masik pedig szolos lett amit kisse osszenyomtam a kezemmel es barna cukorral hintettem meg.Maskor is keszitek az bizti!Tovabbi jo sutogetest es sikert Neked!
    Udv:Kata:)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Kata!

    Tündér vagy, nagyon jól estek a szavaid. Örülök neki, hogy ízlett a gyümikenyér. A szedres verzió igencsak felcsigázott, de szeder hiányában azt kénytelen leszek kihagyni. Viszont a szőlőset már én is tervbe vettem, csak magának a szőlőnek kellene megérnie hozzá.:)
    Hasonlóan sok sikert kívánok neked - konyhán innen és túl-, és remélem, máskor is találsz kedvedre valót nálam!:)

    VálaszTörlés
  5. Kedves Ms. Poppy,

    En koszonom a kedves es gyors valaszodat!:)Abban pedig biztos vagyok ,hogy talalok a fogam ala valo finomsagokat Itt Nalad!:)Bocsanat azt hiszem en irtam rosszul a szamocara ugy ertettem hogy az eper...Szoval en eperrel keszitettem.:)Ki igy, ki ugy nevezi ezt a finomsagot:)Koszonom a sok sok jokivansagokat ,es en is Kivanok Neked mindenjot!
    Udv:Kata:)

    VálaszTörlés