2010. 08. 04.

Barackos gombóc


Engem is elért a sárgabarckos gombóc- láz. Először láttam Limaránál, aztán Mohánál, aztán előszedtem az anyukám által diktált 'ősi' receptet, és nyugtáztam, hogy hasonló összetevők köszönnek vissza mindenhol. Moha receptjével egyezik az enyém is. Anno, mikor anyu ezt lediktálta nekem, külön hangsúlyozta (legalábbis erre utal a három felkiáltójel), hogy csakis régi krumpliból szabad csinálni, tojás nem kell bele, mert az ókrumpli úgyis elég lisztes, vagyis sok benne a keményítő, ami összetartja majd a tésztát.
Nekem csak újkrumplim volt, és bár tisztában voltam vele, hogy azt számtalan más, előkelőbb módon is el lehetne készíteni, nem bírtam ellenállni a csábító barackos gombóc gondolatának. Tettem bele egy tojást, és csodás gombócaim lettek. Saját magam először készítettem ilyet, és rájöttem - mint a rétesnél -, hogy nem is bonyolult.
Apróbb barackokból kisebb és formásabb gombócok készülnek, a nagyobbakban viszont több a töltelék. Az enyémeket úgy tudnám jellemezni, hogy kellemesen ducik.:)
Két főre én csak fél adagot csináltam, így is lett 8 gombócom, ami bőven elég volt.

Hozzávalók:
  • 1 kg burgonya, hámozás után mérve
  • 30 dkg liszt
  • 1 tojás (csak az újburgonyához kell)
  • csipet só
  • kisebb sárgabarckok
  • zsemlemorzsa
  • cukor
Elkészítése:
  1. A burgonyát a hámozás és mérés után enyhén sós vízben megfőzzük, majd leszűrve krumplinyomóval összetörjük. Hagyjuk kihűlni. Utána alaposan összegyúrjuk a liszttel, csipet sóval, szükség esetén adunk hozzá 1 tojást is.
  2. A barackokat megmossuk, leszárítjuk, magjukat eltávolítjuk.
  3. A zsemlemorzsát kevés olajon megpirítjuk, ízlés szerint cukorral édesíthetjük.
  4. A tésztából hengert formálunk, ujjnyi szeleteket vágunk belőle, amiket kissé kilapítunk, majd egy- egy barackot becsomagolunk vele úgy, hogy a barackmag helyére kanalazunk egy kiskanál cukrot. Limaránál láttam, hogy ő ezt kockacukorral oldja meg. Nagyon praktikus.:)
  5. A kész gombócokat enyhén sós, lobogó vízbe tesszük főni. A víz újraforrásától számított 10-12 percig főzzük őket, majd szűrőkanállal kiszedjük, meghempergetjük a morzsában, és tálalhatjuk is.
Persze ezt a tésztát egyéb gyümölcsökkel is meg lehet tölteni, pl. szilvával, de töltelék nélkül nudlit is lehet belőle csinálni. Nálunk a nudli sósan készül: a nudlitésztát kifőzés után darált paprikás, hagymás zsíron átfuttatjuk, és így esszük. Sokak számára ez fura, nekem meg az, hogy a nudlit is prézliben hempergetik, esetenként meg lekvárt is esznek hozzá. Valószínűleg régről ered ez a hagyomány, hiszen így egy füst alatt lehetett elkészíteni egy édes és egy sós ételt, előbbit az asszony, utóbbit a dolgos férj legnagyobb megelégedésére. :)

7 megjegyzés:

  1. Köszi csajok!
    Nagyon finom volt, nem is értem, miért nem csináltam korábban. Most meg jön a szilva szezon, szóval lesz még itt gombóc.:)

    VálaszTörlés
  2. Engem is elért a héten ez a láz :-) Hamarosan Én is közzéteszem!

    VálaszTörlés
  3. Dia, feltétlen megnézem a te verziódat is.:) Ez a barackos gombóc fertőző egy dolog.:P

    VálaszTörlés
  4. De jó, hogy nem álltál ellen :-) Gyönyörűek lettek!

    VálaszTörlés
  5. Köszi Viki!
    Ilyen kajákra nem merek nemet mondani, még a végén ők esznek meg engem.:)

    VálaszTörlés