2010. 08. 16.

Házi joghurt


Már egy ideje magam gyártom itthon a natúr joghurtot. Ez egyrészt azért jó, mert így mindig akad valamennyi a hűtőben, ha éppen egy recept vagy a szám megkívánja, másrészt pedig ebbe tudom, hogy mi kerül: tej és joghurtkultúra.
Egyre több blogon megjelent már, ki hogy csinálja, mit készít belőle, ezért gondoltam, én is leírom, s mindjárt néhány felhasználási javaslatot is közzé teszek.

A házi joghurt alapanyaga a tej, lehetőleg magasabb zsírtartalmú, friss (nem UHT!) formában, illetve egy pohár natúr joghurt.

A házi natúr joghurt készítése:
Fél liter tejet először fel kell forralni, a fölét el kell távolítani, majd hagyni kell kézmelegre (kb. 35-40 fok) hűlni. Ezután csupán bele kell keverni egy pohár natúr joghurtot, majd lezárni, és meleg helyen hagyni lassan kihűlni. Én - a befőzésnél jól ismert- száraz dunsztban hagyom kihűlni, így garantáltan kellemes környezete lesz a kultúrában lévő a baktériumoknak, és alaposan elszaporodnak. Általában este készítem a joghurtot, reggelig a dunsztban pihen, aztán mehet is a hűtőbe. A következő alkalommal már a saját joghurtjából tehet félre az ember 2-3 kanállal, hogy legyen miből újat készíteni.

Pár alkalmat leszámítva, mindig a saját joghurtomat 'szaporítottam', így még nem tudok hiteles képet nyújtani arról, mely bolti joghurtok a legalkalmasabb a szaporításra. Nálam klasszul működött eddig CBA saját márkással, Aldissal, Danone (nem Activia!) natúr joghurttal, viszont Cserpessel valahogy túlságosan folyós és savanyú lett a végeredmény. A legjobb ízt és állagot a Danone joghurttal értem el. (Pedig nem szeretem a Danone termékeket. Ezt is csak azért vettem meg, mert kellett, és ez volt épp akciós, s az összetevői között - tej, tejpor, joghurtkultúra - nem volt semmi oda nem illő.)
Ha kipróbálok más márkákat is, szívesen beszámolok róla, illetve várom a ti tapasztalataitokat!

Ha krémes állagú (török vagy görög típusú) joghurtot szeretnénk, sűrű szövésű (pelenka, függöny vagy muszlin) anyagon keresztül csöpögtessük ki belőle a savót. Legjobb, ha az ember kis bugyrot csinál belőle, aztán egy éjszakára fellógatja valahova, s valami edényt alátéve felfogja a savót. Nálam a fellógatásra nincs lehetőség, ezért inkább egy szűrőt kibélelek sűrű szövésű függönyanyaggal (duplán), az egészet egy mély tálra helyezem, hogy a szűrő alja ne érjen majd bele a kicsöpögő lébe, s így hagyom a hűtőben egy éjszakán át.
Az elkészült krémes joghurtot aztán tetszés szerint variálhatjuk: sósan, fűszernövényekkel ízesítve lehet belőle szendvicskrém, édesen meg egyszerű gyümölcsjoghurt, pohárkrém, sütemények krémtölteléke, vagy vajas krémet helyettesítő süteménybevonó stb.
A savót sem szabad kiönteni! Kelt tésztákhoz kiválóan felhasználható, nagyon finom ízt és állagot ad.

4 megjegyzés:

  1. Szia! Egy orvostól hallottam, hogy bevizsgálták laboratóriumban és a sima Danone joghurt a legtisztább az összes forgalomban lévő között, valószínűleg azért működhetett neked is jól. Én papír teaszűrőn szoktam lecsepegtetni, ha csak kicsi adag kell, az se rossz. :) Köszi a tippet a savó felhasználásáról, én eddig mindig kiöntöttem. :(

    VálaszTörlés
  2. A többi Danone termékkel nem felhőtlen a viszonyom, de örülük, hogy ezzel a natúrral nem fogtam mellé. Köszi, hogy ezt az infót megosztottad!
    A papír filter nekem is eszembe jutott, csak féltem, hogy nagyobb mennyiségnél átázik.
    A savó viszonylag hosszú ideig eláll a hűtőben lezárhatós üvegben, és tényleg jót tesz a kelt tésztáknak.:)

    VálaszTörlés
  3. Csúcs, nagy hősök vagytok a szememben

    VálaszTörlés
  4. Bianka: miért is?:) Tényleg borzasztó egyszerű otthon gyártani a joghurtot, de erre az ember csak azután jön rá, hogy kipróbálta.

    VálaszTörlés