2010. 08. 24.

Köménymagos sörkifli, az örök kedvenc


A Házias konyha főszakácsa, Viki juttatta eszembe ezt a finomságot. Nagymamám gyakran sütötte, míg kicsik voltunk és rendszerint az ő boldogításával töltöttük a nyarat. Mindig lepiszkáltam róla a köménymagot, aztán mikor nagyobb lettem, rájöttem: kell hozzá az a köménymag, úgy az igazi. Mamámon kívül senki nem sütött ilyet a családban, sem ameddig ő élt, sem pedig most, hogy ő már nincs. Nem szabad egy ilyen receptet hagyni elveszni. Tehát, mikor megláttam Vikinél a receptet, fehívtam anyut, hogy mondja el nekem, hogy készítette a nagyi. Mértékegységek nélkül, a hozzávalókat fel tudta sorolni. Semmi különös, csupán egy egyszerű kelt tészta hozzávalói, és zsír, az nagyon fontos. Az arányok nagyjából hasonlóak, mint Vikinél, csak az olaj cserélődött nálam zsírra.

Hozzávalók:
A tésztához:

  • 500 g liszt
  • fél kávéskanál só (ha a tetejére nem kerül durva szemű só, tegyünk a tésztába kicsivel többet)
  • 15 g élesztő
  • 1,5 dl tej
  • 1 tk cukor
  • 60 g olvasztott zsír vagy vaj
A tetejére:
  • 1 tojás a lekenéshez
  • durva tengeri só
  • egész köménymag
Elkészítése:
  1. A tészta hozzávalóiból kézzel vagy géppel puha, de nem ragacsos tésztát gyúrúnk. Meleg helyen duplájára kelesztjük.
  2. A tésztacipót két részre osztjuk. Egyenként köralakúra nyújtjuk, 8 cikkre vágjuk. Jöhet a kiflivé formázás: a cikkely két alsó csücskét széthúzzuk, félútig felcsavarjuk, majd a felső sarkát kihúzva tovább gördítjük. Kicsit meghajlítjuk, és kész is a kifli.
  3. Sütőpapírral bélelt tepsire fektetjük őket, tetejüket felvert tojással lekenjük, egész köménnyel és durva sóval hintjük.
  4. Előmelegített sütőben 200 fokon 15- 20 perc alatt gyönyörű aranybarnák lesznek, s nekünk csak annyi a dolgunk, hogy élvezzük a végeredményt.
Egy pohár hideg sörrel az igazi, de nálunk reggelire is maradt belőle. Krémes házi joghurttal ettük. Vendégvárónak nem is kell ennél jobb!

6 megjegyzés:

  1. De szépek!!! Ilyet én is sütök!!
    Olyan jó a fotó, szinte világít a joghurt! :)

    VálaszTörlés
  2. Hm... guszták nagyon! :)
    Mi is imádjuk. Legtöbbször gulyásleveshez, bablevesekhez, székelykáposztához sütöm.

    VálaszTörlés
  3. Mi is mindig mamáéknál töltöttük a nyarakat :-)) És igen: boldogítottuk őket!!!

    Csodajó ez a köményes verzió! Stip-stop!

    VálaszTörlés
  4. Nekem is nagyon tetszik,imádom a sós,köményes tésztákat.

    VálaszTörlés
  5. Thrini: a tiedek is mesések lettek, tegnap már rápislantottam.:P

    Duende: nálunk is úgy készült általában, de nassolni is kiváló, csak úgy magában, vagy egy jó korsó hideg sörrel.

    Viki: köszi, hogy emlékeztettél erre a receptre!

    Belly és Bianka: ez egy amolyan igazi, régimódi recept, egyszerű hozzávalókkal és isteni ízzel. Érdemes kipróbálni.

    VálaszTörlés