2010. 09. 22.

Birsalmasajtos kekszpárnák


Mióta kóstoltam a birsalmasajtot, és rájöttem, mennyire jó is ez, egyfolytában ötletek kavarognak a fejemben. Íztársításokon agyalok, mi passzolna ehhez a kellemes, édesen fanyarkás aromához.
A fahéj illik hozzá. Nagyon. 
Ez a süti pont olyan, mint egy igazi töltött keksz: kívül fűszeres és ropogós, belül lágy és gyümölcsös. Az elkészítése pedig roppant egyszerű. Ezért a kekszért még a birsalmasajt gyártásnak is érdemes nekiállni.
Jelen receptben a citromos birsalmasajtot használtam.

Hozzávalók:
  • 200 g Graham- liszt
  • 100 g sima liszt
  • 50 g őrölt mogyoró vagy mandula
  • 100 g barna cukor
  • 150 g vaj
  • 2 tojás
  • 1 tk fahéj
  • 300-400 g birsalmasajt
Elkészítése:
  1. Keverjük össze egy tálban a kétféle lisztet, a cukrot, az őrölt mandulát, a fahéjat és a puha vajat.
  2. Adjuk hozzá a tojásokat is, majd gyúrjuk tésztává az egészet. Fóliába csomagolva tegyük hűtőbe 1 órára.
  3. Nyújtsuk ki a tésztát, kb. 4 mm-esre, vágjuk 6x6- os négyzetekre. minden négyzet közepére fektessünk egy vastagabb szelet birsalmasajtot, majd csomagoljuk be. A tészta nagyon könnyen formázható.
  4. Fektessük sütőpapírral bélelt tepsibe, tetejét szórjuk meg barna cukorral vagy szórócukorral, kissé nyomkodjuk is bele a tésztába, hogy megtapadjon.
  5. Előmelegített sütőben 190 fokon süssük aranybarnára, kb. 15 perc alatt. 
Ennél a receptnél fontos, hogy Graham- lisztet, vagy egyéb teljes kiőrlésű lisztet használjunk. Ettől egyrészt szép barna lesz a tészta, másrészt pedig így igazán kekszes, ropogós lesz a végeredmény.
A fahéj mennyiségét ne csökkentsük, mert ez az íz fogja kiegészíteni a birsalmasajt aromáját, másrészt ennek is színező hatása van. A fahéj nagyobb mennyiségben használva egészen más ízt képes kölcsönözni a sütiknek, mintha csak kis mennyiségben használná az ember. Érdemes kipróbálni!

26 megjegyzés:

  1. Hű micsoda ötlet, micsoda finomság. Annyira guszta, hogy bár nem vagyok birs rajongó szívesen felfalnám :)

    VálaszTörlés
  2. Baromi jól néz ki, látszik hogy mit fogunk érezni, ha beleharapunk!

    VálaszTörlés
  3. Eh, muszáj ezt velem csinálni? Semmi nasi nincs ma nálam:) Tökéletes!

    VálaszTörlés
  4. Állati jó! Pedig nem is szeretem a birsalmasajtot (szemlesütő smiley)

    Valami más töltelékkel viszont kipróbálandó!

    VálaszTörlés
  5. Asszem, megvan a hétvégi kekszünk:)

    VálaszTörlés
  6. Remek ötlet! már csak birsalmát kell szereznem :-)

    VálaszTörlés
  7. Tavaly annyi sajtom volt, hogy szinte ránk száradt, ezért az idén nem is akartam csinálni.
    Kénytelen leszek megváltoztatni az elhatározásomat.
    Ez a keksz megéri!

    VálaszTörlés
  8. Na ezt megcsinálom a tavalyi birssajtomból! :) Köszi!

    VálaszTörlés
  9. Húúú, ezt ki fogom próbálni!!! Nagyon-nagyon jól néz ki! :)

    VálaszTörlés
  10. Hű de gusztusos és mutatós! Bizonyára nagyon finom lehet! Üdv James Twelvetrees :-)))

    VálaszTörlés
  11. Mindenkinek üdv itt, és köszönöm a kedves hozzászólásokat!

    Aki nem szereti a birssajtot, vagy eddig így gondolta, tegyen vele még egy kísérletet, és próbálja ki ebben a kekszben! Ha így sem ízlik, reménytelen a dolog.:D

    Ildy: én is ilyen vagyok, mint te, szeretem magam kínozni. Mikor a legéhesebb vagyok, akkor állok neki gasztroblogokat nézegetni, és akkor kezdek el fejben főzni- sütni.:)

    Viki: szerintem valamilyen szárazabb töltelékkel (pl. dió, mák, gesztenye, kókusz, csokikocka, aszalt gyümölcs) is jó lehet. A levet engedő dolgokat nem ajánlanám, mert könnyen eláztatják a tésztát, így elveszti kekszes ropogósságát.
    Egyszer azért próbáld meg birssel, de várom a kikísérletezett töltelékvariációkat!:P

    Sajtkukac: igen, a birs elengedhetetlen a birsalma elkészítéséhez. :) Remélem, találsz.

    Daisy: hajrá, hajrá! Kidobni vétek ilyen finomságot.

    Duende: tavalyról van még tartalékod? Hogy lehet hosszú távon biztosan eltartani a birssajtot?

    Latsia: :D:D Értem én a célzást.:P

    Bianka, 1saját levében', Kata, Ildinyó, Csuszta: köszönöm! Csak ajánlani tudom.

    Próbáljátok ki!

    VálaszTörlés
  12. Azta, ez igazi ízorgia lehet! Nagyon guszta!

    VálaszTörlés
  13. Zsiri: aranyos vagy, köszönöm!:)

    Ami: meghiszem azt! Nagyon jól harmonizálnak benne az ízek.

    VálaszTörlés
  14. Eltartani úgy lehet, ha jól ki van szárítva.
    Nekem mindég szárazabb, mint amilyeneket láttam a blogokon. Ezután egyenként zsírpapírba csomagolva hűvös helyen tartottam egy vastag papírzacskóban. Ezért is felejtődött el.
    Nyár elején ettük meg az utolsót.
    Nézz be hozzám, van egy post róla.

    VálaszTörlés
  15. http://daisyterme.blogspot.com/2009/11/diabetikus-birsalmasajt.html
    Szóval, a nézz be hozzám, azt jelenti, hogy ide.

    A gugli fiókok néha az agyamra mennek!!!! Ez már nem nekem való.
    " Étterem helyett"-- blog.

    VálaszTörlés
  16. Köszi, Daisy! Most is zsírpapírba csomagolva tárolom, és a mikrós megoldásnak hála, jól kiszáradt alapból is a birssajt. Remélem, tényleg tartós lesz.:)
    Nagyon csinosak lettek a tieid! Csak nem tartlette formában formáztad őket?

    VálaszTörlés
  17. Épp ma néztem birset, imádom!
    A recept tökéletes, már összefutott a számban a nyál:))) Vittem, köszi!!!

    VálaszTörlés
  18. Trinity: szia sorstárs, vidd csak nyugodtan!:)

    VálaszTörlés
  19. Na, képzeld, találtam egy lapos darabot a spájzban. A papír néhol rá van száradva, mert közben nyáron megolvadhatott egy kicsit.
    Szóval, garantáltan eláll.

    VálaszTörlés
  20. Daisy: :)) Köszi a hiteles infót. Legalább megtaláltad az utolsó, kallódó darabkát.:P

    VálaszTörlés
  21. Köszönöm a hozzászólást és a linket is a birshez! Nagyon jó ötleteket adtál. Kell-e mondanom: ebbe itt azonnal bele szeretném mélyeszteni a fogam. Most, ha lehet. :-p
    Mégegyszer köszönöm!

    VálaszTörlés
  22. Igazán nincs mit, örültem én is, hogy rád találtam. Az a birstorta eszméletlen jól hangzik, és legalább annyira gyönyörűen is néz ki.:)
    Ez a keksz pedig roppant egyszerű, és szerintem finom is. Ha kapsz még birset, és nem tudod, mit is kezdj vele, próbáld ki!

    VálaszTörlés
  23. Végre elkészült,ahogy igértem a kukoricalisztes süteménynél..Már régóta terveztem,de tegnap csakazért is megcsináltam noha rádöbbentem elfogyott a graham liszt és mogyorót se kaptam,darált diót most nem akartam beletenni igy zabpehelyt öröltem és zabpehely liszt helyetesítette a mogyorót és graham lisztet.Ma viszont vettem graham lisztet igy biztos az eredeti recept is elkészül...Finom lett azért igy is.

    VálaszTörlés
  24. :) Micsoda kísérletező szellem! Jól hangzik az általad kipróbált verzió is, elvégre a süti fő ízét a birssajt és a fahéj adja, a lisztnél meg azért jobb valami tk., mert így lesz tényleg ropogós, kekszes.

    VálaszTörlés