2010. 09. 08.

Dolgos erdész levese- VKF!37.


Újabb VKF! forduló következik hamarosan, és kivételesen nem hagytam az utolsó pillanatra a témához passzoló étel megfőzését és posztplását.
Ha már ősz, nem is lehetne szebb és jobb a téma, mint a gomba, méghozzá Alíznak köszönhetően, aki a fakanál mellett tollat is forgat.:)
Bármennyire is nagyszerű és sok lehetőséget magában rejtő a téma, én egy roppant egyszerű ételt hoztam. A fenti furmányos fantázianév valójában nem más, mint egy vargányaleves. Duende készített nemrégiben hasonlót, és ahogy ő is megfogalmazta: a zalai embertől elválaszthatatlan a gomba; a zamatos, erdei gomba. 
A nyár utolsó napsütötte napjain amerre nézett az ember falun, újságpapírra terítve száradtak a gombák, a konyhában meg egymást váltották a gombás ételek: reggelire egy jó gombás tojás, ebédre gombaleves, aztán gombapörkölt, és így tovább. A gomba kincs, s hála a szárításnak, az ember télen is élvezheti ezt. 
A következő levest is el lehet készíteni szárított gombából, ami talán még finomabb is, mint frissből, mert az öregebb vargányák gyakran olyan síkosak, nyálkásak, amit én sem nagyon tolerálok. Érdemesebb fiatalabb egyedeket választani tehát, vagy az említett szárított fajtát használni, de arra érdemes odafigyelni, hogy utóbbinak jóval koncentráltabb az íze, így kevés is elég belőle. 
Vargánya helyett vagy azzal vegyesen egyéb, jellegzetes ízű erdei gombából is készülhet a leves.


Hozzávalók 4 személyre:
  • 30-40 dkg vargánya (vagy egyéb erdei gomba)
  • 1 közepes fej hagyma, apróra vágva
  • 4 közepes sárgarépa
  • 4 közepes fehérrépa
  • 2 közepes burgonya
  • 1,5 dl natúr joghurt + egy kevés a díszítéshez
  • 1 ek étkezési keményítő
  • 1 ek olaj
  • só, bors, fűszerpaprika, kevés chili
  • csipetnyi kakukkfű, csak mert úgy szeretik egymást a gombával
  • petrezselyemzöld a díszítéshez
Elkészítése:
  1. Kevés olajon futtassuk át a hagymát, majd a vékonyra felkarikázott sárga- és fehérrépát is. kicsit pirítsuk le őket, aztán adjuk hozzá a gombát, és hagyjuk azt is picit megpárolódni. Tűzről lehúzva adjunk hozzá fűszerpaprikát, majd öntsük fel 1 liter hideg vízzel. Kisebb kockákra vágjuk bele a burgonyát is. 
  2. Sózzuk, borsozzuk, majd némi chili paprikával és egy csipet (nem több!) kakukkfűvel adjuk meg a pikánsságát. Főzzük addig a levest, míg a zöldségek puhák nem lesznek.
  3. Az 1 ek keményítőt keverjük simára a natúr joghurttal, majd állandó keverés mellett hígítsuk a leves forró levével, s ha már azonos hőmérséklete hoztuk, habarjuk be vele az ételt. Még egyszer jól forraljuk össze az egészet.
  4. Tálalásnál díszitsük petrezselyemzölddel és kevés natúr joghurttal.
  5. Joghurt helyett használhatunk tejfölt is, de az nem ad neki olyan kellemes savanykás ízhatást.

10 megjegyzés:

  1. Nyelek, nagyokat és csak nézem és nézem és kívánom

    VálaszTörlés
  2. Hej, de szép leves! És imádom ezeket a cserépedényeket, nagyon hangulatosak.

    VálaszTörlés
  3. Csodálatos! :) Gyönyörű leves, gyönyörű tálka, gyönyörű cím - a cím nagyon tetszik! Annyira aranyos vagy, köszönöm! :) (Hősnő leemeli kalapját és egy elegáns mozdulattal meghajol. Majd mosolyog, szájába veszi szivarját és elköszön: csao Ms. Poppy!)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon jó az összhang: a cím, a recept, a kész leves, a tálalás, a tálka....és duende végszava!
    Klassz, jó, hogy benéztem:-)

    VálaszTörlés
  5. Bianka: tündér vagy!

    Ildy: én is imádom őket, ez a kettő friss szerzemény. Legalább 1 órán keresztül válogattam, mire tudtam dönteni. Ha felesleges pénzem lesz, tudom, mire költsem.:)

    Thrini: csak irulok- pirulok, hát szabad ilyet?

    Duende: vizuális típus vagyok, szóval megjelentél előttem. Félhomály volt, az arcod nem láttam, takarta a kalap, de a mosolygó száj és a szivar füstje mindent elárult. Köszönöm!

    Nem vagyok szakács: örülök, hogy benéztél, remélem, a jövőben gyakrabban teszed, mert mindenkit szívesen látok.
    Egyetértek, Duende megadta a tökéletes végszót.:)

    VálaszTörlés
  6. Mesések a képeid...

    Ráadásul jól megkívántam a gombalevest :-)

    VálaszTörlés
  7. Viki: azonnal, de rögtön tessék gombalevest főzni, hogy kielégítsd a vágyaidat.:)

    VálaszTörlés
  8. Ez a leves legalább annyira isteni, mint a neve. Ráadásul végtelenül egyszerű és nagyszerű. Köszönöm, hogy ezt készitetted a VKF!-re! :)

    VálaszTörlés
  9. Alíz: én köszönöm a témát, mert ha az nincs, lehet, hogy ez a bejegyzés sem születik meg.:)

    VálaszTörlés