2010. 09. 27.

Krumpli hagymával és szalonnával


A hétvégén ismét otthon voltunk, ezért is válaszoltam csak késve a kedves kommentekre. Aktívan pihentem, szokás szerint, főként a konyhában. Sütöttem, főztem, kicsit lazsáltam. Jó volt, csak gyorsan vége lett.
Ez az étel gyors fogásként készült szombaton. Egyszerű, laktató, engem a paprikás krumplira emlékeztet az íze. Bevallom, mi jó kis sült oldalast is ettünk mellé, pontosabban lesütött húst. 
Aki nem ismerné ezt az ételt, annak elmagyarázom, mi is ez. Falun még azért nagy hagyományai vannak az állattartásnak, így a sertéshizlalásnak is. S, ha már valaki felhizlalja, evidens, hogy valamikor le is kell vágni. Nálunk disznóvágásnál mindennek megvan a maga helye és rendje. A húsok szépen elszortírozva kerülnek a fagyasztóba, belsőségek mennek a hurkába, kolbászba, disznósajtba (nálunk prezborsnak hívják), a szalonnából pedig zsír készül.
A lesütött húshoz két dolog szükségeltetik: a sütőben ropogós pirosra sült oldalas, bőségesen sózva, illetve a szalonnából kisütött zsír. Ezt a két összetevőt vindőkbe (zsír tárolására alkalmas bödön) rétegzik, tetejét zsírral bőven befedik. Aztán hűvös helyen a zsír megdermed, magába zárva, tartósítva a húst. Szűkebb vagy rohanósabb napokon elég kikanalazni valamennyit a vindő tartalmából, kiolvasztani, átforrósítani, és már kész is a mennyei étek. Hiába, a falusi ember leleményes és igen takarékos a konyhában is.:)
Persze az alábbi krumplis fogás önmagában is megállja a helyét, hiszen van benne szalonna (vagy sonka).

Hozzávalók 2 személyre:
  • fél kg apró burgonya
  • fél l zöldség alaplé
  • 1 gerezd fokhagyma
  • fél fej vöröshagyma, félfőre vágva
  • 1 paradicsom
  • 1 zöld paprika
  • 4-5 szelet bacon (vagy házi szalonna/sonka) csíkokra vágva
  • 1 babérlevél
  • só, bors, kakukkfű
Elkészítése:
  1. A meghámozott burgonyát tegyük fel főni a zöldség alaplével. Dobjuk bele a fokhagymát, 2-3 ág kakukkfüvet, a babérlevelet és a cikkekre vágott paradicsomot. Főzzük kb. 15 percig, amíg egy kés hegye könnyen bele nem megy. Szűrőkanállal emeljük ki a burgonyákat és a paradicsomdarabokat. A főzőléből távolítsuk el a szilárd részeket.
  2. Egy serpenyőben pirítsuk meg a szalonnát, félidőben adjuk hozzá a vöröshagymát is. Dobjuk rá a burgonyákat, a paradicsomdarabokat, és szeljük rá a paprikát is, majd öntsük fel félig a zöldség alaplével. Sózzuk, borsozzuk, magasabb hőfokon főzzük, míg el nem fő a leve. Lehetőleg ne keverjük, csak rázogassuk, hogy ne essen szét a burgonya. A lé szépen be fogja vonni, és finom ízt ad majd neki.
  3. Önmagában vagy valamilyen húsétellel kiegészítve is isteni.
Ha már szóba került a zalai disznóvágás, az alábbi videón szereplő fiatalember borzasztó hiteles képet ad róla; 1:50- nél kezdődik az ide vonatkozó rész. Hatalmas!

12 megjegyzés:

  1. ÁÁÁÁ már ebédeltem, de szívesen falatoznék belőle

    VálaszTörlés
  2. Az a ropogós cucc ott a tetején... Anyám!!!

    Két dolgot imádtam frissen készítve disznótorokban: reggel a hagymás vért sok-sok borssal, és délután a pecsenyét, dirib-darab nyesedék húsokból sütve.

    Háááát, ez már igen-igen távoli múlt sajnos :-(


    S micsoda szavad: vindő, prezbors, még sosem hallottam őket :-)

    VálaszTörlés
  3. Emlékszem még a nagymamám is készített sokszor ilyet.Felénk véndő a vindő.
    Szeretem az ilyen jellegű ételeket.

    VálaszTörlés
  4. Na meg itt is... Krumpli krumplival jöhet. Mer' úgy vagyok vele, minta Kabos, csak én a krumplit is krumplival eszem! :) Istenien néz ki!

    VálaszTörlés
  5. Ej, de régen voltam egy jó kis disznóvágáson. Igen, sült vér és oldalas kell a magyar bendőnek:) Imádom! Utóbbiból nem szenvedtem hiányt a hétvégén.
    Egyszerűt, de finomat csináltál.

    VálaszTörlés
  6. De rég ettem ilyen lesütött húst! A mamáméknak mindig volt. Héjában sült krumplival is mennyei!
    Meg amikor kocsonya mellé a krumplira csepegtettük ezt a zsírt....
    Na, azt hiszem megyek megint vacsizni!:-)) De jólesne, ami fotódon van, eszméletlen guszta!:-))

    VálaszTörlés
  7. Hmmm... de jó gazdag ez a burgonya! Na meg az a kis ropogós szalonna ott a tetején... :)
    Tudnék még egyszer vacsorázni ma este... :))

    VálaszTörlés
  8. Bianka: 'könnyű' kis étel ez, utófogásnak is kitűnő.:D

    Viki: majd ha lesz nálunk, meghívlak, vagy legalább felveszem videóra, hogy nosztalgiázzhass. A sülthúst azt én is imádom, jó sok fokhagymával és krumplival.:D

    Nelli: nálunk is mondják a véndőt, meg a vindőt is. Én mindkettőt értem.:)

    Duende: hát igen, a zalaiak mindent krumplival esznek, még a tésztát vagy a krumplit is.:)

    Ildy: néha kell ilyen egyszerű étel is, amit gyorsan, otthon fellelhető alapanyagokból meg lehet csinálni. A Vikinek készülő videóból kérsz te is egy példányt?:P

    Pepper: kéérsz??

    Andi: a kocsonyát nálunk is héjában sült/főtt krumplival eszik. Az úgy jó.

    Felhőlány: ha szeretnéd, neked adom a ropogós szalonnákat, nekem elég, ha az íze benne van az ételben.:)

    VálaszTörlés
  9. Hűű, de jó!
    Eláll a hús a zsírban. Jó tudni. Idén talán Nekünk is részünk lesz disznóvágásban.

    VálaszTörlés
  10. Dia: a disznóvágást magát nem igen szeretem, de kétségkívül hasznos, és finom dolgok születnek ilyenkor.
    Igen, a hús jól meg van sütve, alaposan be is van sózva, s hűvös helyen zsírban tárolva tartós marad.

    VálaszTörlés
  11. :))))) Imádom a fazont! :)) Tőlünk kb. 7 km-re van a szülőfaluja. :)

    VálaszTörlés