2010. 09. 13.

Rétes őszre hangolva


Újra nekifogtam. Mondhatnám, hogy már rutinból ment minden, de hazudnék. Újra előkerült az otthon televésett papír, és újra felsejlettek anyukám szavai, meg a kép, ahogy szorgosan jegyzetelek. És milyen jó is, hogy mindent részletesen leírtam. Sokat segített, de érezhetően könnyedebben készült a rétes, mint múltkor, mert biztos voltam benne, hogy menni fog.
Pénteken kicsit hamarabb végeztem a munkával. Haza érve gyorsan összedobtam a tésztát. Ezt az összedobtam dolgot nem a nagyképűség mondatja velem, csupán így szeretném szemléltetni, hogy egy rétestészta készítése semmivel sem ördöngösebb feladat, mint bármilyen kelt tészta elkészítése. Én bizony a rétestésztát is géppel dagasztatom össze, persze közben folyamatosan figyelem az állagát. Ezúttal sikerült jól ráéreznem a dologra, gyorsan meg is lettem vele.
Aztán szépen kicipóztam, és hagytam a kis korongokat letakarva pihenni. Közben elkészítettem megannyi tölteléket, amiknek többségét az őszi termések inspirálták.
A tészta és a rétes elkészítéséről itt már kimerítően írtam, így ezúttal csak újabb töltelékvariációkat szeretnék közzé tenni, valamint ismét arra buzdítani mindenkit (különösen téged, Duende), hogy próbáljátok ki az igazi, kézzel nyújtott házi rétest!

A következő ízesítésű rétesek születtek most: szilvás, túrós, szilvás- túrós, mogyorós- körtés, almás- mákos.

Szilvás töltelék:
A szilvát megmossuk, leszárítjuk, kimagozzuk, majd apróbb darabokra vágjuk. Ízesítjük vaníliás cukorral, kevés barna cukorral, esetleg fahéjjal. A szilva önmagában elég édes gyümölcs, mégis a sütés után savanykás lesz, ezért is érdemes némi cukorral megédesíteni. Töltésnél szórjuk meg a tésztát zsemlemorzsával, aztán jöhet a szilva, egyenletesen elosztva, tetejére pedig egy kevés a gyümölcs kicsöpögő levéből. Ízlés szerint a tejfölös- tojásfehérjés keverékkel is meg lehet kicsit öntözni, de ne áztassuk el.

Szilvás- túrós töltelék:
Rém egyszerű: a túrós (itt megnézheted) és a szilvás (lehetőleg fahéj nélküli!) töltelék ötvözete. Érdemes a tésztát előzőleg kevés zsemlemorzsával hinteni, tetejét pedig az említett tejfölös- tojásfehérjés keverékkel meglocsolni, majd feltekerni.


Almás- mákos töltelék:
A darált mákot cukorral alaposan összekeverjük. Az almát meghámozzuk, lereszeljük, a levét kinyomkodjuk (a réteskészítő vagy egyéb segítő személyzet gyorsan megissza), cukrot ehhez már nem teszünk.
A kinyújtott tésztát először megszórjuk a cukros mákkal, körbepotyogtatjuk bőven almával, alaposan meglocsoljuk a menet közben keletkezett almalével és/vagy a tejfölös- tojásfehérjés keverékkel. A mák sok folyadékot képes magába szívni, bőségesen adjunk neki, nehogy a végeredmény száraz legyen.
Ha az almát ebben a variációban gyalult tökre cseréljük, megkapjuk az én kedvenc rétesemet, a tökös- mákosat.

Mogyorós- körtés töltelék:
A körtéket meghámozzuk, magházukat kivájjuk. Előbb vékony szeletekre, majd apró kockákra vágjuk, ízlés szerint vaníliás cukorral, barna cukorral, fahéjjal ízesítjük.
A kinyújtott réteslapot alaposan megszórjuk őrölt (török)mogyoróval, majd erre egyenletesen rászórjuk az apró körtedarabokat. Tetejét is meghintjük őrölt mogyoróval, meglocsoljuk a tejfölös- tojásfehérjés keverékkel, majd feltekerjük.


Egyéb töltelékvariációk és praktikák a korábbi bejegyzésemben olvashatók, amit itt találtok.

8 megjegyzés:

  1. Gyönyörű képek, isteni ízek. Imádom

    VálaszTörlés
  2. Igen a házi rétesnek nincs párja, ismét csak gratulálni tudok ügyességed láttán. :)

    VálaszTörlés
  3. almas-makos a legeslegkedvencebb :) hu de betolnek parat! en is mar ket hete tervezem a retes sutest! azt hiszem itt az ido, nalam is ez olyan oszies dolog :) mar egyszer csinaltam, szal no para !!! :))

    VálaszTörlés
  4. Aha-ahaaaaaaaaaaaa!!! Nagyon jól nyomod :-)))

    Ötlet: tökös-mákos! Imádni fogjátok! Analóg az almás-mákossal, sima főzőtök az alma helyett. Szaftos, kevésbé édes a végeredmény :-)

    VálaszTörlés
  5. :))) Na, majd egyszer. Addig gyűjtöm a bátorságot. :))

    Eszméletlen guszták egyébként, tényleg hihetetlen ügyes vagy Ms. Poppy! Le a kalappal. Ismét! :)

    Viki jól mondja! Itt zalában tájétel a tökös-mákos rétes, lakodalmak főszereplője.

    VálaszTörlés
  6. Jöhet mind! Ez a mogyorós nagyon extra!

    VálaszTörlés
  7. Nagyon kedvesek vagytok, köszönöm mindenkinek!

    Fele annyira sem mutatnak jól fotón, mint amilyen finomak. Nem azért, mert én készítettem, hanem mert megveszek a rétesért. Imádom! Ezért is terjesztem az igét.:)

    Delish: másodszorra már nekem sem volt olyan para. Hajrá!

    Viki és Duende: igaz, hogy megbújik a sorok között, de az almás- mákosnál egy mondat erejéig kitértem a tökös- mákos variációra, ami az én kedvencem is, de most tök hiányában nem készült. Látom, más is ezt favorizája.:)

    Dia: tényleg különleges volt, de nagyon szerették egymást, mi meg őket.:P

    VálaszTörlés