2010. 09. 20.

A szerelem és a boldogság gyümölcse

Citromos birsalmasajt

Már érik a birsalma. A hétvégén Mr. P. nagyszüleinél voltunk látogatóban, ahol kiszúrtam a bőségesen termő birsfát. Eszméletlen illatot árasztott minden egyes leszedett darab. A terv: első körben birsalmasajt, aztán majd meglátjuk, mi sül ki belőle.

A görög mítosz szerint Paris aranyalmája, amit Aphroditének, 'a legszebbnek' ajándékozott, valójában birsalma volt. Valószínűleg az ókorban ezért nyerhette el a szerelem és a boldogság gyümölcse elnevezést.
Gyermekkoromból nem sok birssel kapcsolatos emlékem maradt. Tetszettek a szőrös, érdekes termések, de mindig csalódtam, amikor fáról leszakítva beleharaptam: fanyar és savanyú volt. Mamámnál ősszel mindig bejárta a házat az itt- ott lerakosgatott birsalma illata. A befőttbe is mindig került belőle, nem szerettem pucolni, nehéz volt.

Izgatta a fantáziám a birsalmasajt, hogy vajon milyen lehet az íze, milyen lehet elkészíteni. Mindenhonnét rémtörténetek köszöntek vissza, hogy mennyire hosszú és bonyolult folyamat elkészíteni. Pár helyen feltűnt a receptekben a mikró, mint a folyamatot meggyorsító, hasznos háztartási holmi. Abszolút egyetértek azzal, aki azt mondja, hogy az igazi birsalmasajt attól finom, hogy sokáig főzik, és attól olyan csábító, hogy legalább egy hetet várni kell vele evés előtt, míg jól kiszárad.

Tudom, hogy közhely, de rohanó világban élünk. Imádnék én is olyan komótos életet élni a konyhában, mint nagyanyáink, de ez nem mindig megy. Persze, ez nem azt jelenti, hogy akkor neki sem áll az ember semminek, épp ellenkezőleg. Amit a felmenőktől tanultam és láttam, azt igyekszem továbbvinni, vagyis a régi praktikákat és recepteket némiképp átültetni a 21. századba, úgy, hogy megőrizzem az újban a régi szellemiségét is. Ezért azt mondom, ha már ennyi konyhai kütyünk van, amik elvileg arra hivatottak, hogy megkönnyítsék a munkánkat, használjuk őket, ha a szükség úgy hozza.

A mikrót jó ideig csupán melegítésre használtam. Aztán jöttek a mikrós sütik (nálam nem arattak nagy sikert, de próbálkoztam), a félkész mikrós kaják, a popcorn, végül pedig a mikróban használható párolóedény. Az én készülékem nem túl régi, ajándékba adtak hozzá egy párolóedényt, ami sokáig csak kallódott a szekrényben.
Egyszer épp rakott karfiolt készültem csinálni, amihez ugye előfőzött karfiol kell. Gondoltam egyet, teleraktam karfiolrózsákkal a párolóedényt, pici vizet tettem alá, aztán ment be a mikróba kb. 10 percre. Aljától a tetejéig teljesen jól megpárolódott, megmaradt az íze, hiszen nem oldódott bele a főzővízbe, és kevesebb energiát is használtam el, mintha először fel kellett volna forralnom a vizet, s aztán megfőzni a zöldséget. Innét jött az ötlet, hogy a birs hosszadalmas előfőzését inkább mikróban oldom meg. Aztán gondoltam, hogy a mikró elég jól elvonja a vizet a benne melegített vagy készített ételekből, így a végleges főzést is meg lehet benne oldani, s talán ezáltal a száradási idő is lecsökkenthető.

A neten böngészve kevés oldalt találtam, ahol konkrét megerősítést kaptam volna az elképzelésemre, de belevágtam. Megérte- e? Abszolút. Imádom a birsalmasajtot! Kezdetnek kétféle ízesítéssel készítettem: az egyikbe durvára darabolt diót tettem, a másikba pedig citromhéjat reszeltem. Előbbi szerintem maga az ősz, színével, ízével, hangulatával, míg utóbbi inkább üdeségével, frissességével tűnik ki. Mindkettőben erőteljesen érződik a birsalma édeskés fanyarsága, és páratlan illata, zamata.


Hozzávalók:
  • 8 nagy birsalma (ebből fél kg- nyi tiszta gyümölcshús született nálam)
  • 150 g cukor
  • 150 g barna cukor
  • fél citrom leve és héja
  • durvára tört dió
Elkészítése:
  1. Az almákat megmossuk, majd a párolóedénybe teszünk 4 db-ot, felöntjük félig vízzel, tetejét lezárjuk, 850 W- on 10 percig mikrózzuk, majd 2 percig fedővel együtt állni hagyjuk. A vizet leöntjük róla, meghámozzuk, magházát és az esetleges lakókat eltávolítjuk. Aki szeretné, a héját is rajt hagyhatja, de ebben az esetben botmixerrel át kell pépesíteni az egészet. Passzírozó használatával a tisztítás jóval gyorsabban megy. A másik 4 birssel is így járunk el.
  2. Ha csak a gyümölcs húsát használjuk, villával vagy burgonyanyomóval is egyszerűen át lehet törni az egészet.
  3. Minden fél kg- hoz 300 g cukrot számoljunk. Nálam most fél kg- nyi mennyiség lett, a cukor felét pedig barna cukorra cseréltem.
  4. A pépesített gyümölcshúst alaposan összekeverjük a cukorral, és egy nagyobb jénaiban 850 W- on 15 pecre - fedő nélkül - ismét mikróba tesszük. Ha menet közben ki ararna futni a massza, keverjük át. Akkor jó, ha jól besűrűsödik az egész, a közepe is felforr, és megkeverve láthatóvá válik a jénai alja. Ha letelik a 15 perc, szükség esetén a keverések alatt eltelt idővel arányosan növeljük meg a főzési időt. Én háromszor vettem ki és kevertem át az egészet, plusz egyszer a 15 perc leteltével, így még 1 percre visszatettem a mikróba. Egyébként mikor már kellően besűrűsödik az egész, nem akar majd olyan gyorsan kifutni az edényből, így is jelezve, hogy elkészült.
  5. Ha nem szeretnénk ízesíteni már, kicsit hagyjuk hűlni. közben egy tetszőleges formát fedjünk be folpackkal, még melegen nyomkodjuk bele a masszát. Egy éjszakán át hagyjuk teljesen kihűlni, és másnap már szeletelhető, illetve fogyasztható is.
  6. Ízesítésre különféle fűszereket, citrusféléket vagy magvakat használhatunk.

Diós birsalmasajt:
A kész masszába csepegtessünk pár csepp citromlevet, majd keverjünk hozzá durvára vágott diót, és a fent leírtak szerint tegyük formába, majd hagyjuk kihűlni.

Citromos birsalmasajt:
A kész masszába csepegtessünk pár csepp citromlevet, majd keverjünk bele reszelt citromhéjat, és a fent leírtak szerint tegyük formába, majd hagyjuk kihűlni.

A továbbiakban celonfánba vagy zsírpapírba (mindkettő légáteresztő) csomagolva, száraz, hűvös helyen tároljuk, míg el nem fogy.

A következő adag tutira gyömbéres és fahéjas ízekben fog készülni, szerintem ezek is nagyon passzolnak a birs aromájához.

9 megjegyzés:

  1. Szuper! Rá kellett jönnöm, hogy a törököknek iszonyat bőséges birsalma recept repertoárjuk van. Már alig várom, hogy beszerezzem az idei első adagot és belevágjak a próbálgatásba. :)Sajna én nem vagyok ilyen szerencsés, hogy magam szedjem a fáról, muszáj leszek megelégedni a vásárolt darabokkal.

    VálaszTörlés
  2. Illatos finomság.A gyömbéres is csábító nagyon.:-)

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörű lett! :) Én is imádom, tavaly rengeteget készítettem. (Blogoltam is.) Magam szedtem, mert találtunk egy fácskát az erdőben. A fa alja tele volt lepottyant darabokkal. És sajnáltam volna otthagyni... :) És még van 2 darabom a spájz rejtekmélyén. És még mindig tökéletes!

    A gyömbér remek ötlet. Érdemes kipróbálni! :)

    VálaszTörlés
  4. Elif: most, hogy újra felfedeztem a birset, nyitott vagyok bármilyen receptre. A tieid meg biztos nagyon jók lesznek. Remélem, nem baj, ha előre iszom a medve bőrére.:P

    Nelli: nem csak illata, rendkívül zamatos íze is van.:)

    Duende: megnéztem a tiedet, csodálatosan fest. A tiéd a hagyományos, az enyém meg a gyors verzió. Nagyon aranyos a kis történet, ahogy leírtad, hogy találtál a birsre.:) Pár darabot még én is féltve őrzök, de reménykedem az utánpótlásban.

    VálaszTörlés
  5. Birsalmasajtot még sosem ettem, bár hallottam róla. Dióval pláne jó lehet. Remekül néz ki!

    VálaszTörlés
  6. Szia!
    Nagyon jól néz ki!Nálam is van egy recept:-)

    VálaszTörlés
  7. Köszi ezt a gyors mikrós birsalmasajt receptet! Csodálatos lett! :)

    VálaszTörlés
  8. Agatha: ennek igazán örülök.:)

    VálaszTörlés