2010. 09. 17.

Terítéken a gomba


Nem tudom, szabad- e ilyen csínytevést elkövetnem, de ebben Alízra bíznám magam, aki az aktuális VKF! forduló témájának megálmodója és levezénylője.
Szóval, mint ismeretes, a VKF! témája a gomba. Több gombás ételt is posztoltam már ennek megfelelően, pl. levest, tésztaételt, partifalatkákat, a most következő recept viszont merőben eltér ezektől, hiszen nem gombával ízesített vagy gombás étel, hanem ő maga a gomba.
Nagyon tetszik ez a gombás téma, mert tényleg ötletelésre sarkallja az embert, no meg kísérletezésre. Viszont nem sok teret enged az édes csábítóknak, vagyis a süteményeknek és édességeknek. Gondoltam, ezek sem hiányozhatnak a repertoárból, ezért is készítettem gombákat, habcsókból.
"Minden gomba jó gomba, csak az ember goromba."- Alízt idéztem, és eme mondat szellemében kérném őt, hogy ne legyen goromba, és fogadja el ezeket a szép kis gombákat is, mint VKF! alany.

Nagyon élvezetes volt gyártani ezeket a cseppet sem bonyolult  gombákat. Száradás közben néha meglestem őket, nem- e magas a hőfok, hogy alakulnak, aztán a töltésnél egy mozdulattal vált két kupac tojásfehérje- habból egy mutatós kis dísz. Szerintem akár önmagában fogyasztja valaki, akár valami mellé, vagy díszként valamin, biztos, hogy felvidítják az embert. Mr. P. például, mikor hazaért - akkor lettem kész velük -, egyből nevetésben tört ki, hogy milyen élethűek, mint az igazi csiperke, nem is hiszi el, aztán mikor a barna aljukat is meglátta, még jobban nevetett.


Habcsók gomba

Hozzávalók kb. 10 közepes vagy 20 kicsi gombához:
A habcsókhoz:
  • 2 tojásfehérje
  • csipet só
  • pár csepp citromlé
  • 5 ek kristálycukor (az egyik lehet vaníliás cukor)
A töltelékhez:
  • fél tábla ét-, tej- vagy fehércsoki
  • 1 tk vaj vagy olaj


Elkészítése:
  1. Melegítsük elő a sütőt 100 fokra.
  2. A tojások fehérjét verjük kemény habbá csipetnyi sóval, majd csepegtessünk hozzá pár csepp citromlevet, hogy szép fényes legyen. Kanalazzuk bele apránként a cukrot, és verjük tovább egészen addig, míg fényes és sűrű nem lesz. Legkönnyebben úgy lehet megállapítani, hogy jó- e, hogy a tálat felfordítva már nem folyik, a keverőlapáton pedig szépen megáll, csúcsosodik a hab.
  3. Egy tepsi négy sarkába pöttyentsünk a masszából, helyezzünk rá sütőpapírt, így nem mozdul majd el.
  4. Vegyük elő a habzsákot, és egy sima, kb. 1 cm átmérőjű csövet hozzá, ennek hiányában egy mezei zacskó is megteszi. Töltsük bele a masszát, zacskónál csippentsük le ollóval a sarkát. Először készítsük el a gomba kalapját. Tartsuk a sütőlemezre merőlegesen a csövet, kb. fél cm- rel felette. Kezdjük el nyomni, de ne változtassunk a cső helyzetén, így a massza csak oldalra tud terjeszkedni, és szép egyenletes kört kapunk, aminek az átmérőjét mi szabályozzuk.
  5. A száraknál is tartsuk merőlegesen a csövet, csináljunk egy kis alapot neki - kb. 1 cm átmérőjű kört -, majd lassan húzzuk felfelé, magunk felé a habzsákot, úgy, hogy közben folyamatosan nyomjuk ki belőle a masszát. A máretet/vastagságot itt is mi szabályozzuk. Nem baj, ha nem lesznek egyformák, ettől hatnak majd természetesnek.
  6. Vizes ujjal lapítsuk el a gombák kalapján és a szárakon kiálló csúcsokat. Csak egyszer nyomjuk őket enyhén lefele.
  7. Néhány kalapot meghinthetünk kakaóporral, így szép mintás lesz.
  8. A habcsókot nem sütni kell, hanem szárítani. Toljuk az előmelegített sütőbe, és az adott hőfokon 1 óra 20 percig hagyjuk nyugodtan. Ennyi idő alatt kívül szépen megszilárdul, belül viszont puha és omlós marad. Akkor van kész, ha könnyedén le tudjuk választani a sütőpapírról.
  9. Ha mind megsült, jöhet a móka. Vízgőz felett, vagy mikróban, alacsony hőfokon olvasszunk fel fél tábla ét-, tej- vagy fehércsokit, adjunk hozzá 1 tk vajat vagy olajat, hogy szép fényes legyen. A kalapok sima alját kiskanál segítségével kenjük be a csokival, majd pöttyentsünk belőle a szárak felső részére is. Illesszük össze őket, és fejtetőre fordítva várjuk meg, míg megköt a csoki. Ha csúcsosak maradtak a szárak, kis lyukat is fúrhatunk a kalapok aljába, oda is töltsünk a csokiból, és úgy illesszük bele a szárat. 
  10. Gyufaszál vagy fogpiszkáló segítségével kis pöttyöket is varázsolhatunk a gomba kalapjára. 
  11. Felhasználásig tegyük őket légmentesen záródó dobozba. Önmagában, kávé vagy tea mellé, de akár más sütemények (pl. fatörzs, torták) dekorációjaként is nagyon vidám és mutatós.
 

19 megjegyzés:

  1. Mekkora ötlet! Amikor megláttam az első képet, azon filóztam, hogy ennyi eső után tényleg ilyen gyönyörű gombákat lehet szedni.
    Aztán olvastam tovább és ámuldozok azóta is:))

    VálaszTörlés
  2. Poppy csúcs vagy! Az első képen a pöttyök elgondolkodtattak, akkor még nem olvastam a szöveget. :)
    Kreativitásból 5-öst kapsz tőlem. :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon dijjazom, hogy "dekódoltad" a székely észjárást. Mert ugyan nem mondtam ki egyértelműen, hogy gomba alakú bármi jöhet, de a szövegben elrejtve ott volt a kiskapu, amit meg kellett találni. Te lazán kinyitottad, ui., irtam, hogy "minden gomba jó gomba, csak az ember goromba" és azt is, hogy desszert is jöhet - na ezek voltak kiskapuk és kimondhatatlanul örülök, hogy ezt kitaláltad. :)

    VálaszTörlés
  4. Ejjjnye, lenyúltad a poénomat! :D Hasonló kakukktojással készülök én is. :)

    VálaszTörlés
  5. Zseniális, édes, fantasztikus, eszméletlen, csúcs! Röviden. :)

    VálaszTörlés
  6. Ez nagyon jó! Tetszik!
    Milyen ötletes :)

    VálaszTörlés
  7. Eszméletlen jóóóóó
    Hirtelen tényleg gombáknak néztem őket :)))

    VálaszTörlés
  8. :)) Örülök, hogy kicsit sikerült benneteket megtréfálni, no meg annak, hogy elnyerte tetszéseteket. Ahogy írtam, készíteni is élvezetes, a végeredményről nem is beszélve.

    Elif: nem szándékos volt! Várom a tiedet is, furdal a kíváncsiság.

    Alíz: olvastam a sorok között. Jók ezek a székely kiskapuk.:P

    VálaszTörlés
  9. Nekem a legutolsó képen annyira tetszik a középső gomba, mintha egy kicsi barna folt is lenne rajta!Nagyon élethűek!Ügyes vagy!:-)

    VálaszTörlés
  10. Szia Nelli!
    Igen, van is rajt barna folt, a többin is elvétve. Ennek oka, hogy a csoki még nem kötött meg, de vészesen sötétedett, gyorsan kellett fotózni, és kissé összemaszatoltam őket.:) Végül már én sem bántam annyira, hiszen az igazi gomba sem megpucolva születik.
    Örülök, hogy rendszeres olvasóm lettél!

    VálaszTörlés
  11. csucs otlet,szuperkreativ vagy :))

    VálaszTörlés
  12. Delish, @ndre@: köszi!:) Ezzel a gombás témával Alíz megnyomott valami gombot rajtam, és emiatt sziporkázom.

    VálaszTörlés
  13. Gratula az ötletért!!Szuper jók ezek a gombák és a fenti torta szintén!

    VálaszTörlés
  14. Köszi, Ottis, nagyon aranyos vagy!:)

    VálaszTörlés
  15. köszönöm az ötletet. Nagyon klassz.

    VálaszTörlés
  16. Szia Vali!
    Örülök, hogy tetszik. Jó szórakozást, ha elkészíted!

    VálaszTörlés
  17. Szia!

    Nagyon tetszenek ,ügyes vagy!

    Üdv Ditta

    VálaszTörlés
  18. Szia Ditta!
    Köszönöm! Örülök, hogy tetszenek.:)

    VálaszTörlés