2010. 09. 09.

A tökéletes kenyér


Igen, megtaláltam! Hogy hol? Kell ezt még kérdezni? Természetesen Limaránál. Nem is olyan régen tette közzé, de már ránézésre tudtam, hogy ez nekem való. Többségében teljes kiőrlésű, rostdús lisztet tartalmaz, valamint apró magokat, amik a gyengéim: imádom őket ujjal felporszívózni.:)
A kenyér bélzete a fenti összetevők mellett is puha, könnyed, a héjrésze pedig ropogós, vagyis ebben a receptben megvalósul mindaz, amit én egy kenyértől elvárok.
Mivel mi csak kis családot alkotunk Mr. P.- vel, a Limara által használt mennyiségeket arányosan csökkentettem, így végeredményként egy 60-70 dkg- os kenyeret kaptam, ami nekünk ideális.
És igen, ez a kenyér másnap is éppoly puha és finom, sőt, harmadnap is, de ha negyedrapra is maradna belőle valamiért, enyhén megpirítva pirítósnak is tökéletes. Nálunk két nap alatt kétszer készült, egyszerűen felülmúlhatatlan!
Akiknél számít, hogy rostdús legyen az étrend, vagy hogy lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmazzon (pl. fogyókúrázók, cukorbetegek, szív- érrendszeri betegek) ezzel a kenyérrel nem fognak mellé. Viszont annyi biztos, hogy frissen ellenállhatatlan, abbahagyhatatlan, tehát tessék lemérni az adagot, és csak annyit elfogyasztani!
Senkit ne ijesszen meg a sok hozzávaló. Ez egy végtelen egyszerűen elkészíthető, gyakorlatilag elronthatatlan kenyér, egyszóval biztos siker.


Limara kétféle rozsliszet is használt, nálam csak egyféle volt, így összevontam a kettőt. BL80- as kenyérlisztem sem volt, így BL55- ös, hagyományos lisztet használtam.
Kisebb kenyérre volt szükségem, így az általam használt mennyiségeket írom le, amiből 1 db 60-70 dkg végsúlyú kenyér született. Az öregtészta mennyiségét is sokalltam, így csak fél adagot gyártottam belőle, ami kb. 3 - fent említett nagyságú - kenyér elkészítéséhez elegendő. Egyebet nem változtattam. Az eredeti bejegyzésért látogassatok el a szerző oldalára, akinek ezúton is köszönöm, hogy közzétette ezt a receptet!

A kenyérhez öregtésztára is szükségünk lesz, amit legalább a kenyér elkészítését megelőző nap készítsünk el. A fel nem használt mennyiséget tároljuk hűtőben a következő felhasználásig.


Öregtészta

Hozzávalók:
  • 12,5 dkg liszt (BL80 vagy BL55)
  • 12,5 dkg Graham- liszt
  • 1,5 dl víz
  • 1/2 tk barna cukor
  • 1/2 dkg élesztő
Elkészítése:
A fenti hozzávalókat dagasszuk össze, majd egy éjszakát hagyjuk szobahőn pihenni. Keményebb állagú legyen, mint a szokásos kenyértészta, mert úgyis puhulni fog a túlkelesztés következtében.


Magvas rozskenyér


Hozzávalók:
  • 12,5 dkg öregtészta
  • 16 dkg liszt (BL80 vagy BL55)
  • 10 dkg rozsliszt
  • 10 dkg Graham- liszt
  • 1 tk só
  • 1,5 ek olaj
  • 1 csipet aszkorbinsav
  • 1 dkg élesztő
  • 1 tk barna cukor
  • kb. 2,1-2,3 dl víz
  • 1,5 ek pehelymix (nálam búza-, rozs-, árpa-és zabpehely)
  • 1-1 csapott ek szezám-, len-és napraforgómag, esetleg mák
Elkészítése:
  1. A magok és pelyhek kivételével az összes hozzávalót tegyük a kenyérsütőgép üstjébe, majd hagyjuk, hogy megdagassza a tésztát. A szokásosnál puhább, de nem ragacsos állagot kell kapnunk. Az utolsó 5 percben hozzáadjuk a kimaradt magokat, pár evőkanállal tegyünk félre a kenyér megszórásához. 1-1,5 óra alatt kelesszük duplájára.
  2. Utána lisztezett felületen kicsit lapogassuk ki a kezünkkel, két oldalát kissé hajtsuk be, aztán tekerjük fel. Tegyük sütőpapírral bélelt formába, majd ismét hagyjuk kelni, kb. 1 órát.
  3. A sütőt melegítsük elő 220 fokra. A kenyeret hosszában metsszük be pengével, permetezzük le vízzel, szórjuk rá a magokat, majd ezeket is permetezzük le.
  4. Gőzös sütőben süssük 220 fokon 10 percig, majd vegyük vissza a hőfokot 200- ra, és így süssük készre, kb. 35 perc alatt. Ha a teteje nagyon pirulna, takarjuk le alufóliával. 
  5. Tiszta konyharuhára borítsuk ki a kész kenyeret, majd bebugyolálva hagyjuk kihűlni, így a héjrésze kissé visszapuhul, és könnyen szeletelhető lesz.
Igaz, hogy sokat kell keleszteni ezt a kenyeret, de megéri, mert ettől lesz olyan könnyed és levegős a tésztája. Ha meg más szemszögből nézzük, ez egy ráérős recept: kevés vele a macera, a kelesztések alatt meg elő lehet készülni az ebédhez, rendet lehet rakni a lakásban, vagy ki lehet takarítani, ínyencek meg lábakat felpakolva, hátradőlve élvezhetik közben a csendet vagy egy jó könyv társaságát.

14 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta! Biztos finom is! Ma sütöttem én is egy Tönkölybúzásat,nézz be hozzám!

    VálaszTörlés
  2. A szépség még nem minden, de ez a kenyér finom is, és annyira egyszerű megcsinálni. Beleszerettem!:)

    VálaszTörlés
  3. Meseszép!!!

    Egyébiránt én is "ujjporszívós" vagyok :-DDD

    VálaszTörlés
  4. Már ránézésre is valóban tökéletes! A nagylányom kedvence, meg is sütöm neki. De jó, hogy rátaláltam nálad, köszi!!!

    VálaszTörlés
  5. Trinity: nagyon szívesen. Abszolút megértem a lányodat, ha az ilyesféle kenyereket kedveli. Anyucinak meg az a dolga, hogy elkészítse.:P

    VálaszTörlés
  6. most sült ki. nem bírtam ellenállni... amint kicsit kihűlt, már vágtam is egy szeletet... hmmm... finom :-)

    VálaszTörlés
  7. Ugye megmondtam, hogy isteni és abbahagyhatatlan.:) Örülök, hogy te is kipróbáltad.

    VálaszTörlés
  8. Ez gyönyörűen néz ki, kötelezően ki kell majd próbálnom. :)Ö Köszönöm

    VálaszTörlés
  9. Kedves Cukorbeteg!
    Nagyon finom ez a kenyér, és rostokban különösen gazdag, ami szerintem neked kimondottan előnyös lenne. Próbáld ki, nem fogsz benne csalódni!
    Ha megsütötted, feltétlen várom a véleményed!:)
    Sok sikert!

    VálaszTörlés