2010. 10. 29.

Ajándékötletek a konyhából

Gondoltam, összegyűjtök pár gasztro ajándékötletet, amik bármikor hasznosak lehetnek, esetleg megkönnyíthetik a karácsonyi ajándékozást. Nagyon rég készülök már egy ilyesfajta bejegyzésre, most végre eljutottam a megvalósításig.
Remek dolgokat lehet készíteni házilag, amiknek egy sütni- főzni szerető ember biztos, hogy örülni fog. Akár kis csomagot is összeállíthatunk az alábbiakból, egy helyes kis kosárban, amit a konyhapulton is lehet tárolni, hogy mindig kéznél legyenek.
Én bizony nem csak ajándéknak szeretek ilyen dolgokat készíteni, hanem saját használatra is, így tudom, hogy pontosan mi is kerül az ételbe.
Ezek még mind elkészíthetők Karácsonyig!


Vaníliás cukor házilag
Keressünk egy szép üveget, töltsük meg cukorral, nyomkodjunk bele néhány rúd vaníliát, és hagyjuk, hogy a finom aroma pár hét alatt átjárja az egészet. Aki szeretné, ki is kaparhatja a vanília magjait, ezt is jól bele kell keverni a cukorba, aztán az üres hüvelyt is csak dugjuk az üvegcsébe. Még egy variáció: daráljuk le a cukrot a vaníliarudakkal együtt, így még intenzívebb lesz az aroma.
A más ételekhez használt vaníliarudakat se dobjuk ki. Öblítsük le alaposan, hagyjuk teljesen megszáradni, majd a fent leírt módon használjuk fel. A fogyó cukrot csak simán pótoljuk után.
Aki kóstolt már igazi vaníliával készült édességet, az tudja, hogy a vanillincukor még csak köszönő viszonyban sincs vele.



Vaníliaesszencia
Sütemények kedvelt ízesítője, de a boltokban méreg drágán kapható. Vegyünk egy kisebb üveg vodkát (nem kell, hogy márkás legyen), dobjunk bele 4-5 rúd vaníliát, alaposan zárjuk le, és hagyjuk legalább egy hónapig érni. Gyönyörű sötét színe lesz, és az íze... mennyei! A fogyó alkoholt - lehetőleg egyező márkával- simán pótoljuk után.



Ételízesítő szárított fűszernövényekből (ötletadó Szepyke)
Már jó ideje nem használok bolti ételízesítőket. Rendkívül magas (legalább 80%) sótartalmuk van, sok bennük a mesterséges anyag, ráadásul egyes összetevői blokkolják az agy jóllakottságért felelős központját, ergo az ezekkel ízesített ételekből többet eszünk, feleslegesen. Jobb a természetes.
Friss fűszernövényeket szedjünk külön- külön csokorba, mossuk le őket alaposan, kössük össze, és fellógatva szárítsuk meg őket. Fűtési szezonban akasszuk a csokrokat a fűtőtest fölé (felfele száll a meleg levegő), és hagyjuk zörgősre száradni a növényeket. A szár részek lassabban száradnak, érdemes a végén papírra szétterítve kiszárítani ezeket is. 
Kézzel simán csak morzsoljuk össze a szárított növényeket, tegyük szép, jól záródó üvegcsébe. Különféle keverékeket is lehet belőlük készíteni, pl. leveshez petrezselyemből, lestyánból, zellerlevélből.
A legtöbb fűszernövény szárrésze is jól kiszárad, kézzel könnyen össze lehet morzsolni őket, így ezek is mehetnek a keverékbe. Néhány növény szára viszont kissé fás lehet (pl. lestyán, zellerlevél). Ha a szárrészt ujjal nem tudjuk összemorzsolni, inkább dobjuk ki, mert ételbe téve is zavaró lehet majd később.



Citromos só és cukor (ötletadó Duende)
Sütibe egy kis reszelt citromhéj vagy citromlé? Halhoz, csirkéhez, salátához egy kis citromos íz? A citrom nélkülözhetetlen a konyhában, de van az úgy hogy éppen nincs itthon. Bizony, ezt is lehet tartósítani, üvegbe zárni, és mindezt szintetikus tartósítószerek nélkül.
Lehetőség szerint kezeletlen, bio citromot használjunk, ennek hiányában bő, meleg vízsugár alatt sikáljuk meg alaposan a vastag héjú citromokat.
Egy szép üveg aljára öntsünk kristálycukrot. Az alaposan megtisztított, leszárított citromot vágjuk félbe, facsarjuk ki a levét. A héj részt még egyszer felezzük. A cukorra tegyünk egy héjdarabot, majd ismét cukrot, és így tovább. A tetejére cukor kerüljön. Öntsük rá a kifacsart levet, zárjuk le, és várjunk legalább egy hónapot, hogy mindenhol jól átjárja a citromos aroma, aztán használjuk bátran.:)
A sós verziónál is hasonlóan járjunk el, de ne jódozott sót használjunk, mert az elszíneződik. Én most kristályos tengeri sót használtam. Az üvegben is igazán guszta látvány, ahogy a kristályok közül itt- ott kikukucskál a citrom. Már alig várom, hogy ételekhez is használjam.
Duende véleménye szerint (ami maximálisan megbízható) sokkal erőteljesebb citromos ízt, illetve aromát érhetünk így el az ételeknél. Én hiszek neki, de hamarosan már a saját tapasztalataimat is meg tudom osztani veletek.:)

12 megjegyzés:

  1. Jó ötlet volt ez a bejegyzés!Egy ideje készülök már a vaníliás cukorra.

    VálaszTörlés
  2. Szuper jó kis válogatás! Ha nem jut eszembe semmi, majd hozzád jövök nézelődni. :)

    VálaszTörlés
  3. Ó de kedves vagy, hogy megemlítettél, igazán köszönöm szépen! Szuper ötlet mindegyik és igazán használhatóak!:)

    VálaszTörlés
  4. :)) Ms. Poppy, két-három hét múlva csak szagolj bele abba a citromos üvegbe... valami eszméletlen illata tud lenni. :)

    VálaszTörlés
  5. Jobban vagy, mesélj?!

    Örülni fognak a megajándékozottak, ahogy elnézem :-)

    Vaníliakivonatom nekem is van. Amikor vettem a vodkát, 2 dl-t, annyira kellemetlenül bámult mindenki... Vodkát vesz, juuuuuuuuuuujjjjjjj... Faarcot vágtam, hisz mégsem mondhattam meg mindenkinek, hogy vaníliát fogok beletuszmákolni :-DD

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm! Nagyon jól jött!
    Gyűjtöm, gyűjtöm az ötleteket :)

    VálaszTörlés
  7. A vaníliaesszenciát ki szeretném próbálni.
    Vaníliás cukrot már készítettem.
    A citromoson gondolkodom.:-)
    Köszi az ötleteket!

    VálaszTörlés
  8. Edó: lehet, hogy most jött el az ideje, hogy azt is elkészítsd, nem?

    Pixie: az ajtóm, izé, az oldalam mindig nyitva áll.:)

    Duende: már olyan türelmetlen vagyok, de még egy hetet legalább várok vele. Már amikor készítettem is tudtam, hogy ez igen jó dolog.:)

    Viki: á, most nagyon elkapott. Vírusos, szóval nem az egyszerűbb eset. Most jól jön a 3 napos hétvége. Aranyos vagy, hogy érdeklődsz, köszönöm!
    Vodkánál szerencsém volt, mert elfekvőben találtam 2, márkaazonos üveget, így az utánpótlás biztosítva.
    A helyedben legközelebb egy rekesz sört is vennék mellé, vagy egy feles rövidet. Abból biztosan tudnák, hogy nagy buli lesz.:D

    Csibe: én is csak gyűjtögetek. Tervezem majd tovább bővíteni a sort.

    Nelli: 3- ból kettő még hátra van? Bátran vágj bele, szerintem nem fogod megbánni. A citromoshoz ráadásul nem kellenek drága dolgok. Majd beszámolok a tapasztalatokról, hátha segít a döntésben.:)

    VálaszTörlés
  9. Ó, Szepyke kimaradt, bocsánat!
    Ez csak természetes, hogy megemlítelek, hiszen te vagy az ötlet szülőanyja.:)

    VálaszTörlés
  10. Szuper ötlet

    Nekem is érlelődnek már a karácsonyi ajándékok :)

    VálaszTörlés
  11. Nagyon jó kis válogatás, már én is elkezdtem összeszedni, hogy miket is lehetne készíteni :)

    VálaszTörlés
  12. Nem lehet elég korán kezdeni a készülődést. Ha úgy vesszük, én már nyáron elkezdtem, a lekvárok befőzésével. Jó dolog olyan dolgot ajándékozni, amit te magad készítesz, hiszen közben arra gondolsz, aki majd az ajándékozottad lesz, neki szeretnél kedveskedni.

    Bianka, Zsiri: örülnék, ha ti is megosztanátok egyéb ajándékötleteiket. Vevő vagyok mindenre!:)

    VálaszTörlés