2010. 10. 05.

Birssajtos pitécskék


A minap az interneten barangoltam. 'A' dolgot kerestem, de 'B'- t találtam. Szóval így fedeztem fel a kubai tésztát, mint konyhai fogalmat. Barátnőm, Wiki ezt mondja róla:
"A kubai tészta (Spanyolországban pasteles vagy pastelitos néven ismert) édes vagy sós töltelékkel töltött, bő zsiradékban sütött leveles tészta." Ki a fene gondolta, hogy van ennek külön neve?
Szóval, miután kiokosodtam a témában (magyar oldalakon még csak hasonló utalásokat sem találtam), készítettem is rá egy variációt. Birssajttal töltöttem. Tudtátok, hogy a birssajt- és lekvár a spanyoloknál nemzeti étek?
Természetesen lehet hozzá bolti leveles tésztát használni, vagy lehet expressz levelest gyártani otthon, de találtam olyan receptleírást is, ahol a tészta hajtogatásánál a rétegek közé nem vaj, hanem sütőpor került, így érik el a kívánt hatást.
Nálam nem volt itthon leveles tészta, és mivel gyors sütit szerettem volna, lemondtam a házilag gyártott hagyományos verzióról, jött helyette az expressz változat. A hajtogatás ötletét Andi/cuki adta múltkori kakaós csigájával. (Az ötletgazda eredetileg Limara volt.)

Hozzávalók:

A tésztához:

  • 2 csésze liszt
  • 140 g vaj
  • csipet só
  • 1 tk friss citromlé
  • 1 tojás sárgája
  • kevés hideg víz
A hajtogatáshoz:
  • 100 g jéghideg vaj
A töltelékhez:
  • birssajt vagy sűrű birslekvár
A sütéshez:
  • olaj
A szóráshoz:
  • vaníliás porcukor
Elkészítése:
  1. A tészta hozzávalóit gyors mozdulatokkal gyúrjuk össze. Csak annyi vizet adjunk hozzá, amivel könnyen gyúrható, de nem ragacsos tésztát kapunk. 20 percre tegyük hűtőbe, hogy jól megdermedjen.
  2. Ezután nyújtsuk ki, kb. fél cm vastagságú (kb. 30x30- as) négyzetté. Reszeljünk rá a fagyos vajból, egyenletesen oszlassuk el a tésztán. Hajtsuk félbe a tésztát, így egy hosszúkás téglalpot kapunk. Újra reszeljünk rá vajat, hosszabbik oldala mentén hajtsuk félbe (a végeredmény négyzet lesz). Még kétszer ismételjük meg ezt a műveletet. Fóliába csomagolva pihentessük 30 percig, illetve felhasználásig.
  3. A tésztát ne gyúrjuk át, csak lisztezett felületen nyújtsuk ki, vágjunk kb. 6x6- os négyzeteket belőle. Készítsünk magunk mellé kevés vizet és egy kenőecsetet.
  4. Fogjunk egy négyzetet, tegyünk a közepébe egy kiskanálnyi birssajtot, széleit kenjük le vízzel. Fogjunk egy másik négyzetet, 90 fokkal elforgatva fedjük be vele a tölteléket. Így kapunk egy nyolcszöget. Az alsó tészta csücskeit kissé húzzuk fel, akinek úgy jobban tetszik, ezeket a csücsköket középen össze is foghatja (én is így csináltam).
  5. Az elkészült pitécskéket forró, bő olajban süssük ki, porcukorral hintve tálaljuk.


Nem épp diétás, de igen finom. Legközelebb azért sütőben sütve is meg fogom próbálni.
A formázásnak egyébként számtalan módja létezik: van, aki csillag alakot szúr ki a tésztából, s 2-2 ilyen csillagot tapaszt össze; aztán van, aki köröket szaggat, félbe hajtja, széleit lenyomkodja. Egyszóval nyugodtan lehet vele kísérletezni.
Az édes verziókat szeretik még sűrű cukorsziruppal is nyakon önteni, de én ezt már végképp soknak találtam.
Aki esetleg többet tud erről a fajta édességről, kérem, ossza meg velem is! Nyitott vagyok a hiteles információkra, és a jobbnál jobb receptekre.:)

13 megjegyzés:

  1. Most jöttem a túrós utáni receptért, erre ilyesmi vár itt hajaj!! Ez is felkerült a listámra. Isteni lehet, látszik rajta. :)

    VálaszTörlés
  2. Elájulok a képektől, gyönyörűségesek!

    Ez a tészta meg kész elkárhozás... Még a birssajtot is bevállalnám, egye fene :-)))

    VálaszTörlés
  3. Oh de gyönyörű! Na és hogy birsalmás...hmmm!!!

    VálaszTörlés
  4. Jaj most látom csak mit írtam :DDD Szóval az a 'túrós recept után' akart lenni, sebaj. Jelentem negsütöttem, nagyon finom!!!

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm mindenkinek az elismerő, szép szavakat. Nekem ezek rengeteget jelentenek!
    Nagyon finom lett. Úgy van, ahogy Viki írta: ez maga az elkárhozás, de meg kell hagyni, a szebbik fajtából.:P
    Sokan csak gyümölcskenyeret készítenek a birssajtból, ezért is érzek késztetést arra, hogy újabb felhasználási lehetőségeket térképezzek fel, segítve talán ezzel másokat is.

    Chriesi: meg is sütötted a tatyót? Örülök, ha ízlik. Esetleg képes beszámoló róla? Mellesleg profi kódfejtő vagyok, olvasok a sorok között.:D

    VálaszTörlés
  6. Nagyon gusztak! Tetszik a formazasa, ki fogom probalni sutoben sutve!

    VálaszTörlés
  7. Judith: köszi!:) Ha kipróbáltad, oszd meg légyszi a tapasztalatokat.
    Sütőben sütés előtt szerintem le lehetne kenni a tetejét tojással, úgy még szebb lenne.

    VálaszTörlés
  8. Hm, ez igen jól néz ki. Az expressz tészta ötlete külön tetszik. Mindenképp ki fogom próbálni.

    Hja, szóval ezért van itt minden sarki boltban birsalmasajt?

    VálaszTörlés
  9. Adél: a tészta szerintem egész jól sikerült. Tény, hogy azért nem teljesen olyan, mint az igazi hajtogatott, de néha kompromisszumokat kell kötni a konyhában is.
    Igen, szerintem ezért találsz mindenhol birssajtot, míg túrót nem. Ki érti ezeket?:)

    VálaszTörlés
  10. Bizony meg! :) Úgy megkívántam az otthoni ízeket, hogy nem volt kedvem várni vele! Kép nem készült, mert elég nagy sütési hullám vonál át épp nálam, amolyan rendelésre, és így arra már nem volt időm.

    VálaszTörlés