2010. 10. 07.

Klasszikus amerikai fasírt


Miért kell amerikás, ha itt van a hagyományos, jó kis hazai? Nincs is nekem semmi bajom a hagyományos hazaival, sőt, nagyon is imádom. Bármikor bírnék fasírtot enni, és a vasárnapi ebédnél is szívfájdalom nélkül lecserélem a rántott húst fasírtra. De engem mindig is vonzottak az olyan ételek, amik hasonló módon több nemzet konyhájában is megjelennek, persze mindenhol az adott nép szája ízére hangolva.
Elöljáróban leszögezném: anyukáménál nincs finomabb fasírt, s bár roppant egyszerű a recept, szerintem nehéz igazán ízletesre elkészíteni. Ebben a verzióban kicsivel több ízesítő anyag található, mint a nálunk megszokottban. A különbségek jól láthatók az összetevőknél. A végeredmény mégis nagyon hasonló. A fasírt tetején lévő máz viszont kifejezettem bejött nekem. Valószínüleg mostantól gyakrabban készítem majd ilyesfajtán a kedvenc húsételemet.

Hozzávalók:
  • 500 g darált sertés és marhahús vegyesen
  • 2 gerezd fokhagyma, aprítva
  • 1 közepes vöröshagyma, aprítva
  • 1 szál halványító zeller (szárzeller), aprítva
  • 1 közepes sárgarépa, aprítva
  • 1 nagy tojás
  • 1 ek magos mustár
  • 1/4 csésze ketchup vagy sűrű házi paradicsomszósz
  • 1 szikkadt zsemle, vízbe áztatva
  • zsemlemorzsa
  • 3/4 ek só, 1 tk bors
A mázhoz:
  • 1/2 csésze ketchup
  • 1 ek világos barna cukor
Elkészítése:
  1. A darabolt zöldségeket (hagyma, fokhagyma, sárgarépa, zeller) szórjuk egy késes robotgépbe vagy blenderbe, majd pár másodperc alatt aprítsuk őket egész finomra.
  2. Készítsük magunk mellé a zsemlemorzsát. Keverjük a húshoz a zöldségeket, a kinyomkodott zsemlét, üssük rá a tojást, adjuk hozzá a ketchupot, a mustárt, sót, borsot, és kezdjük el kézzel összegyúrni az egészet. Közben hintsük meg zsemlemorzsával, hogy jól formázható, de nem kemény masszát kapjunk.
  3. Egy püspökkenyér- formát kenjünk ki alaposan olajjal. Nyomkodjuk bele egyenletesen a masszát.
  4. Melegítsük elő a sütőt 170 fokra.
  5. A mázhoz keverjük el a cukrot a ketchupban, kenjük le vele a hús tetejét, és már mehet is a sütőbe.
  6. Kb. 1,5 óra alatt megsül a fasírt. Ha a teteje nagyon pirulna, érdemes alufóliával letakarni, és úgy tovább sütni. Egyébként a máznak kimondottan jót tesz, ha kicsit sötétebbre sül, hiszen a cukor karamellizálódik benne.
  7. A formában hagyjuk kissé kihűlni a húst, csak utána szeleteljük.
  8. A klasszikus vasárnapi ebédhez természetesen krumplipüré vagy sült krumpli dukál.
Persze a fasírt nem csak melegen jó. Hidegen szendvicsbe vagy saláta mellé is kitűnő kísérő. Kiránduláson, pikniken vagy csak egy egyszerű uzsiszünetben nincs is ennél jobb falat.

Nálatok mi a nyerő: fasírt vagy rántott hús?

12 megjegyzés:

  1. A mustár és a zeller különleges ízt adhat neki.
    Finom, ízes, lehet a máztól.

    VálaszTörlés
  2. Látom már :-)))

    Egyszer Martha Stewart műsorában láttam ezt a fasírtot, az anyukájával készítette :-) Másnap meg csinált belőle egy orbitális méretű szendvicset!

    VálaszTörlés
  3. Fasírt! De csinálni nem szeretem, mert az igazi az anyué, hiába recept akkor se olyan ha én csinálom és kész. :D

    VálaszTörlés
  4. Ez a máz dolog nagyon bejön, jól néz ki :)

    VálaszTörlés
  5. Nálunk is nagy kedvenc, és életem párja kizárólag így egyben sütve szereti. A fasírtban egyébként az a jó, hogy nagyon lehet játszani a fűszerezésével. Én is szeretem! :) Ez a pác izgalmas rajta!

    VálaszTörlés
  6. Hű micsoda finomság, igazán kedvemre való lenne

    VálaszTörlés
  7. Nagyon szep! Mi is szeretjuk igy, szeletelve :)

    VálaszTörlés
  8. Nelli: kellemes ízt adtak a zöldségek és főleg a máz, de összességében nem volt tolakodó egyik sem. Épp olyan finom volt, mint egy hazai fasírt.:)

    Viki: vetítik magyar adón M. S.- ot? Tévés dolgokban jól le vagyok maradva, mert nincs tévénk.:S Az a nő is tud azért, ha akar.:)
    Neten kerestem rá angolul a fasírtra, hogy megtudjam, melyik is náluk az igazi. Persze - akárcsak nálunk- ott is mindenki másképp készíti, de abban a leírások nagy többsége egyezett, hogy szárzellert, sárgarépát és ketchupot tesznek bele, illetve a tetejére kerül még valamilyen máz.
    Azt a brutál szendvicset azért szemrevételeztem volna szívesen:D

    Chriesi: egyetértek! Nálunk is anyu a pro fasírt téren. Gyakorolok azért szorgalmasan. Ebben a receptben a zöldségek is nagyban segítenek, hogy még ízletesebb legyen a végeredmény.

    Zsiri, Duende: ugye, milyen kis guszta az a máz? Finom is volt, rendszeresíteni fogom.
    Én is jobb szeretem egyben sütve, de ha pogácsa készül belőle, azt igyekszem minél kisebbre csinálni. Az úgy az igazi.:)

    Bianka: holnap majd gyártok belőle én is szendvicset, ha van kedved, csatlakozz!

    Judith: köszi.:) Aki a fasírtot szereti, rossz ember nem lehet!

    Végére egy találós kérdés:
    - Mi a fasírt többesszáma?
    - A fák sírtak.

    Jól van, most, hogy kellőképp lefáradtatok, menjetek aludni! Jó éjt!:)

    VálaszTörlés
  9. Csúcs!
    Az amerikaiak komálják a ketchupos és mázas cuccokat. És milyen jól teszik! Ahogy én is.
    Az első bekezdéssel egyetértek, a másodikat annyiban módosítanám, hogy márpedig az én anyum csinálja a legjobb fasírtot:)

    VálaszTörlés
  10. Ildy: csak mert még nem kóstoltad az én anyukámét!:P Mindenkinek a saját anyukája csinálja a legfinomabbat, ez egyértelmű.

    VálaszTörlés
  11. Elkészítettem ebédre ezt a fasírtot. A zsemlét és a morzsát aprószemű zabpehellyel helyettesítettem(mert nem eszünk finomlisztet és származékait). Kicsit tartottam tőle nem rontja-e el, de nem! Párolt zöldséggel tálaltam és nagy sikere volt.

    Nyami! Jó kis recept :-)

    VálaszTörlés
  12. Szuperül hangzik! Én is gyakran helyettesítem a fasírthoz szükséges zsemlét vagy morzsát apró szemű zabpehellyel (néha még tejbe is beáztatom előtte). Egyrészt kiadósabb lesz tőle az étel, másrészt sokkal egészségesebb is. Legközelebb ezt a fasírtot is így fogom készíteni, köszi az ötletet!

    Nagyon örülök, hogy ízlett.:)

    VálaszTörlés