2010. 10. 01.

Paradicsomleves baconos pirítóssal


Ez egy klasszikus recept. Szimplán csak egyszerű alapanyagokból szerettem volna valami finomat és táplálót főzni. Érdekessége talán annyi, hogy a leves nem tartalmaz különféle sűrítő anyagokat (lisztet vagy keményítőt).
A krémlevesekhez mindig szívesen eszek pirítóst. Jó tunkolni, vagy csak úgy ropogtatni a forró leves mellé, meg aztán halmazállapotilag is jó kontrasztot ad.
A pirítóshoz jelen esetben bacont is pirítottam (nem volt kedvem felkockázni, így egészben), és még egy kis Pannónia sajtot is olvasztottam bele, hogy összetapassza az egészet, no meg a kellemes ízhatás sem volt elhanyagolandó.


Hozzávalók:
  • 2 tk olíva olaj
  • fél fej vöröshagyma, aprítva
  • 1 gerezd fokhagyma, aprítva
  • fél liter sűrű házi paradicsomlé (ennek hiányában 3-4 nagyobb, napérlelte, zamatos paradicsom vagy egy konzerv hámozott paradicsom paradicsomlében)
  • 2 dl zöldség alaplé (kockából is lehet)
  • só, bors, csipetnyi fahéj
  • petrezselyemzöld
  • 1 dl zsíros tej vagy tejszín
  • 2 szelet bacon, enyhén ropogósra pirítva
  • 4 vékony szelet rozskenyér
  • kevés reszelt sajt
Elkészítése:
  1. Egy közepes lábasban futtassuk át a kétféle hagymát a hevített olajon. Enyhén sózzuk meg, így hamarabb összeesik, fűszerezzük kevés borssal. Öntsük fel a paradicsomlével, majd az alaplét is adjuk hozzá. (Ha friss paradicsommal dolgozunk, azt előbb magozzuk ki, vágjuk vékony cikkekre, utána tegyük csak a lábasba. A konzerv paradicsommal szintén így járjunk el.)
  2. Főzzük addig, míg jól össze nem forr, kissé be nem sűrűsödik, illetve míg a paradicsom egészen puha nem lesz (kb. 10 perc).
  3. Kicsit hagyjuk hűlni, majd pürésítsük le az egészet botmixer vagy blender segítségével. Öntsük vissza a főzőedénybe, adjuk hozzá a tejet vagy tejszínt. Sózzuk, borsozzuk ízlés szerint, adjunk hozzá egy csipet fahéjat (kellemes aromája miatt), majd még egyszer alaposan forraljuk össze. Tartsuk melegen, míg elkészül a pirítós.
  4. Két- két szelet kenyeret pirítsunk meg száraz serpenyőben, még melegen szórjunk mindegyikre a reszelt sajtból, két szelet közé meg mehet a pirított bacon. Persze egy szendvicssütő nagyban megkönnyíti a folyamatot, de nekem olyanom nincs.
  5. Végül nincs is más hátra, minthogy tálaljunk. A leves tetejét díszítsük petrezselyemzölddel, kínáljuk mellé a ropogós pirítóst.

9 megjegyzés:

  1. Régen nem szerettem a főtt paradicsomot, és a levesed jutatta eszembe, hogy még sosem főztem igazi paradicsomlevest, mindig csak átlátszót. Mivel még van igazi paradicsom az egyik farmon, a jövő héten megfőzöm ezt a levest. Csak a pannónia sajt fog hiányozni. :(

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szeretjük mi is.Legközelebb tegyél bele egy kis zellert is, nagyon finom ízt ad neki.
    Én meg a baconos ötletet csentem el.:-)

    VálaszTörlés
  3. A levest is nagyon szeretem, de ezzel a pirítossal isteni lehet
    Én is teszek bele zeller vagy egy fél gumót vagy egy szárat

    VálaszTörlés
  4. Szia!Nem szeretem a leveseket,de a paradicsomot imádom!Így biztosan ízlene a remekműved!A tányér is nagyon szép,de a leves is!:-)

    VálaszTörlés
  5. Dejódejó! És imádom a tányérodat!

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm, köszönöm, a tányér nevében is.:) Nekem is tetszik, a készítője méltán lehet rá büszke.

    Igazság szerint én valódi zöldség alaplét használtam a leveshez, ami önmagában tartalmazott zellert. Másrészt pedig pont azért nem került bele egyéb, markánsabb ízű zöldség vagy fűszer (pl. bazsalikom), mert amolyan durván paradicsomos paradicsomlevest szerettem volna, és nem azt a Chriesi által emlegetett átlátszót.:D

    A fenti recept amolyan ötletadó, vagy a 'Mit eszünk ma?' aktuális epizódja, ha úgy jobban tetszik. Mutassátok, ti mit hoztok ki belőle!:P

    VálaszTörlés
  7. Nézz be hozzám: http://ottisfoz.blogspot.com/2010/10/dij.html

    VálaszTörlés