2010. 11. 15.

Sütőtök almával


A hétvégén meg lettem ajándékozva, méghozzá jó néhány gasztroregénnyel, illetve egy csini táskával.:P A könyveknek nem is tudtam ellenállni, bele is fogtam még este az egyikbe. Az érdekes történetek receptekkel tűzdeltek. Már el is felejtettem, milyen jó könyvből főzni. Régebben, ha volt egy kis időm, csak kezembe vettem egy vaskos, fotókkal teli szakácskönyvet, leültem vele a fotelba, és szép lassan végiglapoztam. Közben ámuldoztam, fejben tervezgettem, hogy mit milyen alkalomra lehetne elkészíteni, ízkombinációkat raktam össze, vagy konkrét menüsorokat. Mostanság előbb nyúlok az internethez, ha keresek valami receptet, pedig egy könyvnek hangulata van.
És imádom a könyvek illatát! Általánosban is alig vártam, hogy megkapjuk az új könyveket, aztán alaposan végigszaglásztam őket. Nekem a könyvesbolt és a papír- írószer maga a Kánaán.:)

Elhatároztam, hogy nekiállok újra könyvből sütni- főzni. Ha esetleg valakinek lenne kedve csatlakozni a kezdeményezéshez, kérem, hagyjon megjegyzést ezen bejegyzés alatt!

Elsőként az alábbi roppant egyszerű, ám annál finomabb ételt választottam:

Sütőtök almával

Hozzávalók 3-4 személyre:
  • egy nagyobb sütőtök fele
  • 5 db közepes alma
  • 10 g vaj
A Besamel- mártáshoz:
  • 2 dl
  • 1 babérlevél
  • 15 g vaj
  • 1 ek liszt
  • só, bors, szerecsendió
Elkészítése:
  1. A sütőtök magjait vájjuk ki, majd alufóliával bélelt tepsiben 180 fokon kb. 1 óra alatt süssük készre. (Főzni is lehet, de sütve sokkal finomabb lesz az íze.) A kész tök héjából kaparjuk ki a húst, villával alaposan törjük össze, vagy turmixoljuk le.
  2. A sütőt állítsuk 225 fokra.
  3. Az almákat hámozzuk meg, magházukat vájjuk ki, majd mindet vágjuk 8 darabba. Egy nagyobb serpenyőben hevítsünk fel 10 g vajat, majd dobjuk rá az almacikkeket, néha rázogatva süssük szép pirosra őket.
  4. Közben a babérlevéllel forraljuk fel a tejet. Egy másik edényben hevítsünk fel 15 g vajat, majd ha már folyós, keverjük hozzá a lisztet, és készítsünk világos színű rántást. Öntsük fel a forró tejjel, amiből előzőleg már eltávolítottuk a babérlevelet. Sűrítsük be, ízesítsük bőven sóval, borssal, 2 csipetnyi szerecsendióval. Tűzről levéve keverjük ebbe a Besamel- mártásba a pépesített tököt. Ha szükséges, ízesítsük után. Ne spóroljunk a fűszerekkel, azok lehellnek életet az ételbe.!
  5. Egy 20x30- as formát kenjünk ki vajjal, terítsük el benne a sült almát, öntsük nyakon a tökös Besamellel, majd tegyük az előmelegített sütőbe. Kb. 25 perc alatt süssük készre.
  6. Tálalás előtt legalább 10 percig hagyjuk hűlni.
  7. Mennyei, illatozó csemege! Ha nem fogyne el azonnal - a könyv tanácsa szerint-, kicsit megmelegítve másnap pompás reggeli válik belőle.
A recept forrása: Susan Loomis: Ház a Tatin utcán

9 megjegyzés:

  1. Nagyon szívesen csatlakoznék hozzád, ha szabad?! Nagyon szeretek kísérletezni is, de a könyvből sütés-főzés az teljesen más...A páromtól nemrég kaptam 6 új szakácskönyvet, folyamatosan azokat lapozgatom, és már sok klassz receptet kinéztem belőlük.Holnap után jövök is egy új nasival. Amúgy pedig csodás a recept, a sütőtál, a fotó...MINDEN... és köszi a tippet a gasztrokönyvre, nagy könyvmoly és gyűjtő vagyok, érdekel minden, ami ezekkel kapcsolatos. Ez a könyv is felkerül a listára...most nyomban! :-)

    VálaszTörlés
  2. Én is szívesen csatlakozom. Minden szavaddal egyet értek. A könyvekbe már beleszagolni is gyönyörűség. Imádok olvasni (nem csak gasztrót), szakácskönyveket lapozgatni. Susan Loomis könyvéből engem is sok recept csábított már el:)

    VálaszTörlés
  3. Úgy érted, hogy regényekben talált recepteket készítsünk? Vagy szimplán szakácskönyvekről van szó? Bár mindegy is, könyv, tehát csatlakozom.:)

    A könyvekkel kapcsolatos véleményedet csak osztani tudom. Hogy alátámasszam a könyvek iránti szeretem igazát, van egy blogom e témában is, amit ugyan mostanában egy kissé elhanyagolok, mert túl sok időt töltök a konyhában:)

    Érdekes a recepted, biztos nagyon finom, édesen, desszertnek is el tudom képzelni. És már megint milyen szép kerámiád van!

    Táskaaa!!!!:) Muti milyen, légyszi!:)

    VálaszTörlés
  4. Én is szeretnék csatlakozni, rengeteg szakácskönyvünk van, a férjem szakács.:-)
    Először azt hittem valamilyen süti kerekedik ki belőle, de a babérlevélnél már elbizonytalanodtam!
    Táskát én is szívesen megnézném.
    Főzés,sütés és táska mániás vagyok.:-)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon guszta!

    Én is csatlakozom a könyvből főzéshez! :)

    VálaszTörlés
  6. Guszta, nagyon!
    Csatlakozom én is :)
    no és a könyvek illata...hmmmm...imádom!!! :)

    VálaszTörlés
  7. Szuper, hogy ilyen lelkesek vagytok!:)

    Ildy: bármilyen könyv lehet, amiben van recept vagy ételleírás.

    Nelli: becsapós, ugye? Egyébként jellegében édes marad végig az étel, csak kap egy kis pikánsságot a fűszerek miatt.

    Elő a porosodó receptkönyvekkel, és irány a konyha!:)

    VálaszTörlés